تحول دیجیتال در نایک (Nike)
نایک کمپانی عظیم پوشاک ورزشی، قصد دارد به منظور پاسخگویی به نیازهای دنیای دیجیتال، رویکرد تازه ای را در قبال تبلیغات، روابط عمومی و نوآوری در تولید در پیش گیرد.
براساس تخمین های صنعتی، شرکت نایک طی سه سال گذشته هزینه های تبلیغاتی تلویزیونی و چاپی خود را تا 40 درصد کاهش داده است درحالیکه بودجه بازاریابی این شرکت در سال 2011 به رقم بی سابقه 2.4 میلیارد دلار افزایش یافته است. این درحالی است که سایر شاخه های فعالیتی این شرکت با کاهش بودجه مواجه شده اند.
مارک پارکر مدیر عامل شرکت نایک می گوید: «برقراری ارتباط، زمانی به این صورت بود که می گفتیم: چند محصول داریم، این هم تبلیغات، امیدواریم خوشتان بیاید! امروزه ارتباط یک گفتگوی دوطرفه است».
یک از علل اصلی در معطوف شدن توجه شرکت به رسانه های نوین، هسته ی اصلی مشتریان این شرکت است که عموما نوجوانان 17 ساله اند که به عنوان مثال درباره کفش های دوندگی، 20 درصد بیشتر از افراد بالغ اقدام به خرید می کنند.
رقابت شدید با کمپانی Adidas و ظهور رقبای جدیدی چون UnderArmour و LuLuLemon و شرکت هایی چون Vas و Quiksilver که تمرکز خود را بر نوجوانان معطوف کرده اند به این پروسه ی تغییر، سرعت بخشیده است.
پارکر می گوید: «ترس من از آن است که به یک کمپانی غول پیکر تبدیل شویم که در حوزه های گوناگون دست و پا می زنیم ولی آن طور که باید جالب، مرتبط و نوآور به نظر نیاییم.»
احداث واحد ورزش دیجیتال نایک در سال 2010 نشان دهنده توجه نایک به این حوزه است. سنسورهای نایک که با همکاری اپل ساخته شد، از دستاوردهای همین بخش بوده است. این سنسورها به دوندگان با کفش های نایک اجازه می دهد تا عملکرد دوندگی خود را از طریق اینترنت زیرنظر بگیرند. این سیستم 5 میلیون کاربر دارد و به دنبال آن سیستم FuelBand که اخیرا وارد بازار شده است، توانایی شرکت را در ارتباط اینترنتی و بالا بردن وفاداری مشتری و همچنین جمع آوری اطلاعات آماری از آنها افزایش داده است.
ارزش سهام نایک در 5 سال گذشته 20 درصد رشد داشته است در حالی که میانگین رشد سهام 500 شرکت بزرگ آمریکای در این مدت زمان 2.5 درصد بوده است.
چنانکه دیوید کارتر مدیر اجرایی USC انستیتوی تجارت ورزش آمریکا می گوید: آنها (شرکت نایک) انگشتانشان را روی نبض خواسته های مشتری گذاشته اند.
منبع: ماهنامه مدیریت بازاریابی و تبلیغات