بازاریابی و تبلیغات

نوشته هایی درباره ی بازاریابی، تبلیغات، برند، رسانه و ارتباطات

بازاریابی و تبلیغات

نوشته هایی درباره ی بازاریابی، تبلیغات، برند، رسانه و ارتباطات

"بعضی از مردم دلشان می خواهد اتفاقی رخ دهد، برخی دیگر آرزوی رخ دادن آن را دارند، و عده ای دیگر کاری می کنند که آن اتفاق رخ دهد."

محسن شیخها، مشاور و مدرس بازاریابی و تبلیغات، متخصص بخش خلاقیت و مدیریت کمپین های تبلیغاتی در واحد ارتباطات بازاریابی شرکت همراه اول، برنامه ریز فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی شرکت ایرتویا (نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران)
رزومه من
تماس با من

پیوندها

نظریه 6 درجه جدایی

چهارشنبه, ۷ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۵۸ ق.ظ

بر اساس نظریه «۶ درجه جدایی» Six degrees of separation هر دو شخص دلخواه روی کره زمین با ۶ واسطه به هم مربوط می‌شوند. مثلا شما به عنوان یک شهروند ایرانی با واسطه حداکثر ۶ نفر دیگر به یک شهروند کشور آفریقایی مرتبط می‌شوید.
چگونه؟! شما ممکن است دوستی داشته باشید که دوستی داشته باشد که حرفه‌اش خبرنگاری باشد و آن خبرنگار هم با خبرنگاری خارجی دوست باشد که مقیم آن کشور آفریقایی باشد و این خبرنگار آفریقایی هم زمانی به محل اقامت آن شهروند ناآشنای آفریقایی رفته باشد و گزارشی تهیه کرده باشد!

 Six degrees of separation 1.gif

باور کردنش سخت است و اثبات این نظریه هم دشوار است، ولی شاید شما به طور تصادفی در زندگی به مواردی از این قبیل برخورده باشید.

به تازگی دانشمندان شرکت مایکروسافت توانسته‌اند نظریه ۶ درجه جدایی را در دنیای اینترنت به اثبات برسانند. بر اساس مقاله‌ای که در مجله نیچر منتشر شده است، این دانشمندان اطلاعات یک ماه استفاده از پیام‌رسان شرکت مایکروسافت  را تحلیل کرده‌اند. در این مدت کاربران پیام‌رسان مایکروسافت هر روز یک میلیارد مکالمه یا چت اینترنتی انجام می‌دادند که معادل روزانه ۱۵۰ گیگابایت اطلاعات و ۴٫۵ ترابایت اطلاعات در ماه شد. این تحقیق که اطلاعات چت‌های اینترنتی کاربران را در ژوئن ۲۰۰۶ تحلیل می‌کرد، نشان داد که درجه جدایی هر کاربر دلخواه پیام‌رسان مایکروسافت از هر کاربر دیگر تنها ۶٫۶ است. عدد ۶٫۶ بسیار نزدیک به عدد ۶ «نظریه ۶ درجه جدایی» است.(دانلود متن گزارش این تحقیق با فرمت pdf)

تصویر زیر نشان می‌دهد که پژوهشگران مایکروسافت بر اساس IP کاربران، نقشه‌ای تهیه کرده‌اند. نقاط آبی نشان دهنده تعداد کاربران کم، نقاط سبز و زرد نشان دهنده تعداد کاربران متوسط و نقاط قرمز نشان دهنده کاربران زیاد است.

 im_users_worldwide_map.jpg

اما دانشمندان مایکروسافت تنها پژوهشگرانی نبوده‌اند که روی مفهوم «۶ درجه جدایی» کار کرده‌اند:

 

حدود هشتاد سال پیش، یک نویسنده مجارستانی به نام Frigyes Karinthy نظریه شش درجه جدایی " of separation" را مطرح کرد. البته در آن زمان نه کسی این نظریه را قبول کرد و نه خودش آن را جدی گرفت.

اما سال‌ها بعد یک جامعه شناس آمریکایی به نام استنلی میل‌گرام با ارائه نظریه دنیای کوچک "small world" سعی کرد تا همان مفهوم را برساند.

استنلی میل‌گرام به دنبال پاسخی برای چگونگی ارتباط افراد با یکدیگر بود. او می‌خواست بداند که ارتباط انسان‌ها یک ارتباط یک به یک است یا در شبکه‌ای محدود روابط شکل می‌گیرد.

او برای رسیدن به مکانیزم روابط انسانی دست به یک آزمایش زد. ١۶٠ پاکت آماده کرد و برای ١۶٠ نفر که در ایالت نبراسکا زندگی می کردند فرستاد و از آنان خواست که به هر طریق که صلاح می‌دانند پاکت را بدست یک کارگزار بورس که در ایالت ماساچوست زندگی می‌کرد برسانند.

نتیجه نهائی مطالعه میل‌گرام این بود که اکثر نامه‌ها پس از طی ۵ یا ۶ مرحله به دست فرد مورد نظر رسیده بود.

 

آنالیز ماجرا

از مجموع پاکت ها ٢۴ تای آنها به آدرس منزل کارگزار بورس پست شده بود. از این تعداد ١۶ تای آنها از مسیر یک فروشنده لباس به نام Mr. Jacobs بدست او رسیده بود. بقیه پاکت‌ها به محل کار کارگزار مورد نظر پست شده بود که اکثر آنها از طریق دو نفر که میل‌گرام از آنان با عنوان آقای براون و آقای جونز نام می برد به مقصد رسیده بودند.

ده‌ها نفر بدون اینکه به یکدیگر ارتباطی داشته باشند از فاصله ٢۵٠٠ کیلومتری از طریق تنها سه نفر به فرد مورد نظر مرتبط می‌شوند. در پله اول افراد پاکت را به یک دوست دانشگاهی قدیمی، یک فامیل یا یک همکار در شهری دیگر پست کرده بودند که اکثرا در ایالت های مختلف زندگی می کردند. اما نهایتا اکثر پاکت ها به کانال سه نفر محدود می شدند.

مفهوم "شش درجه جدائی" این نیست که الزاما هر دو نفر حتما با ۵ یا ۶ واسطه به یکدیگر مرتبط می‌شوند بلکه گروهی کوچک از انسانها هستند که همچون لینکی تمام آدم‌ها را که در شبکه‌های مختلف قرار دارند بهم وصل می‌کنند. این افراد Connectors نامیده می‌شوند.

 

فیس‌بوک: Six Degrees نام یک اپلیکیشن فیس‌بوک است که توسط «کارل بونیان» تهیه شده است. بعد از نصب این اپلیکیشن که تا به حال بیش از ۱۱ میلیون کاربر آن را نصب کرده‌اند، هر کاربر می‌تواند فاصله خود را از کاربر دلخواه دیگر پیدا کند. درجه جدایی متوسط محاسبه شده توسط این اپلیکیشن ۶٫۳۸ بوده است و حداکثر درجه جدایی که تا به حال این اپلیکیشن محاسبه کرده است ۱۴ بوده است.

 six_degrees.jpg

در سال ۲۰۰۱ یک استاد دانشگاه کلمبیا به نام «دونکان واتس» تصمیم گرفت که ۶ درجه جدایی را در اینترنت به بوته آزمایش بگذارد، برای این کار او از ایمیل استفاده کرد. به این ترتیب که شرکت‌کنندگان در این آزمایش باید پیامی را برای دوستان خود میل می‌کردند و آنها هم پیام دریافتی را به افراد دلخواه دیگر میل می‌کردند. بعد از ارسال مکرر میل‌ها به وسیله ۴۸ هزار کاربر در ۱۵۷ کشور جهان مشخص شد که هر دو دریافت‌کننده پیام این تحقیق حداکثر ۶ درجه از هم فاصله دارند.

 

کاربرد نظریه

همانطور که می توان حدس زد، عمده کاربرد این نظریه در تبلیغات و بازاریابی است. خصوصا در سال های اخیر که همه کمابیش با مفاهیمی مثل بازاریابی چندلایه ای یا بازاریابی شبکه ای آشنا هستیم، بهتر می توانیم ارزش این نظریه را درک کنیم.

کاربردهای دیگر این نظریه، مدلسازی رفتارهای اجتماعی، فراگیری مد، تئوری شایعه و مانند آنهاست که در علوم آماری به آن پرداخته می شود.به هر حال، این نظریه در ابعاد جمعیت میلیاردی جهان، آنقدر جذابیت دارد که تاکنون چندین فیلم و بازی بر اساس آن ساخته شده است.

 

«بابل» ، روایت سینمایی غربت آدم‌های جهان کوچک: در فیلم مشهور «بابل» که در سال ۲۰۰۶ ساخته شد و برنده جایزه‌های متعدد شد، نشان داده می‌شود که چگونه زندگی شخصیت‌های فیلم که ظاهرا همدیگر را نمی‌شناختند و صدها کلیومتر از هم دور بودند، با هم برخورد و تلاقی پیدا می‌کند.

 BabelPoster.jpg

 

نمایشنامه و فیلم ۶ درجه جدایی: ژان ژار John Guare نمایشنامه‌نویس آمریکایی در سال ۱۹۹۰ نمایشنامه‌ای نوشت که از ایده ۶ درجه جدایی ملهم بود. سه سال بعد بر اساس این نمایشنامه فیلمی با شرکت ویل اسمیت ساخته شد.

 6degreesdvd.jpg

 

منابع:

http://1pezeshk.com/archives/2008/03/post_765.html

http://www.khabaronline.ir/detail/154021

http://www.monaseb.com/magazine-knowable/knowable-miscellaneous/162-six-degrees-of-separation

http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation

نظرات (۶)

۰۳ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۴۱ مهدی عبدلی
به نام ایزد دانا

سپاس برای مطالب مفیدتون . چطور میشه این استراتزی رو برای تبلیغ یک مجموعه اجرا کرد ؟؟
پاسخ:
با سلام و احترام

این موضوع بیشتر در حوزه تبلیغات دهان به دهان توسط افراد کاربرد داره. محصول با کیفیت رو بدست مشتریان هدف و مخصوصا گروه های مرجع (که حرفشون رو جامعه قبول داره) برسونید، به صورت اتوماتیک نام محصول و برند شما بر سر زبان ها می چرخه.
با تشکر.وبلاگتون خیلی جالبه .من اتفاقی وارد شدم خواستم یه مطلب بخونم بیام بیرون اما الان دوساعته از یه مطلب وارد یه مطلب جالب دیگه میشم .
پاسخ:
با سلام و سپاس از شما. خوشحالم که مطالب براتون جالب بوده. موفق باشید
 آقا محسن این مطالبی که می ذارین همشون به نوعی جدید و البته جذابه 
هر دفعه که وارد این وبلاگ شدم و هر دفعه مطلب رو خوندم انقدر با حوصله و انگیزه بوده که ترغیبم کرده راجع به بعضیهاش تحقیق و تامل کنم.
ازتون ممنون که برای بقیه وقت می ذارید و انقدر پر انرژی کار میکنید. 
ایشالا همیشه موفق باشید.
و روز به روز وبلاگ رو قوی تر و پر بیننده تر ببینیم.
پاسخ:
ممنون از شما، کامنت شما یه حس دیگه ای داره همسرم :)
شما که اینجوری نظر میدی من انرژی بیشتری می گیرم برای انتشار مطالب جذاب و مفید
۲۲ تیر ۹۱ ، ۱۳:۰۹ مسعود گروسیان
 محسن نمی دونستم اینقدر بلاگ خوبی داری!
روان می نویسی، به ذکر منایع توجه می کنی، هر مطلب ساختار محتوایی مرتب و قابل تعقیبی داره.. و نهایتا اینکه کاملا مشهوده واقعا از علاقه ات می نویسی. همه اینها یعنی عالی و امیدارم همینطور ادامه بدی.
----
اگه واقعا بشه به نتایج این نظریه استناد کرد، می تونیم استراتژی های قدرتمند و کارآمدی تو زمینه بازاریابی آماده کنیم.

تو سالهای اخیر از نظریه ها و رفتارشناسی های طبیعی (مثلا علم ترمودینامیک) تو افتصاد، بازایابی و خلاصه تحلیل رفتار انسان ها و جوامع انسانی استفاده می شه. خیلی دوست دارم بتونیم موارد از این دست رو مورد بررسی، مطالعه و آزمایش قرار بدیم.

آرزوی بهترین ها
پاسخ:
دوست عزیزم، مسعود
ممنون که حوصله کردی وبلاگم رو خوندی. همه اون نکاتی که گفتی نظر لطفته
من با تمام انرژی و انگیزه دوست دارم در کنار دوستان خوب و متخصصی چون تو برای کار کردن روی استراتژی های بازاریابی تلاش کنم
موفق باشی
۰۶ خرداد ۹۱ ، ۲۱:۵۰ مریم مالکی
از همه مطالبتون جالبتر بود ولی عجب بیکار هایی هستند میشینند حساب میکنند
پاسخ:
ممنون
خب الان با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای کامپیوتری به راحتی این محاسبات انجام میشه
۱۱ دی ۹۰ ، ۱۲:۱۵ مهدی بیاضی
 مطلب جالبی بود. ممنون
پاسخ:
تشکر از آقا مهدی عزیز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی