لطفاً متفاوت باشیم!
یکی از شرکت ها برای آموزش تخصصی به نیروهایش از چند شرکت آموزشی درخواست کرده بود که استاد معرفی کنند.
اساتید مختلف ، رزومه های رنگارنگ ، هزینه های متفاوت و ...
انتخاب استاد از بین این همه ، کار سختی بود ولی شرکت ، به سرعت توانست در مرحله اول ، همه اساتید را کنار بزند و فقط دو نفر را برای مرحله بعدی ( انتخاب نهایی ) نگه دارد .
چرا که همه اساتید ، فقط زمان و هزینه پیشنهادی را به همراه رزومه شان ارسال کرده بودند و فقط دو نفر با صرف کمی وقت بیشتر ، طرحی از آنچه باید برای این شرکت مهم باشد را ارائه داده بودند .
فقط دو نفر نسخه آماده نپیچیدند و کمی فکر کرده بودند که این شرکت با این عرض و طول و با این مشخصات ، ممکن است چه نیاز هایی داشته باشد و سپس متناسب با این نیاز ها ، پیشنهاد خاص داده بودند .
من فکر می کنم در همه کار ها هم همینطور است . اگر شما به دکتر بروید و با یک سوال و پاسخ ساده ، دکتر شروع به نوشتن کند ، چندان احساس خوشایندی نخواهید داشت ؛ در عوض در بعضی طب های مکمل که درمانگر سعی در شناخت ریشه بیماری دارد ، همواره شاهد بیماران راضی تری هستیم .
شرکت نیز یک موجود زنده است که به دنیا می آید ، رشد می کند ، با چالش های فراوانی روبرو می شود ، بیمار می شود ، درمان می شود ، از بین می رود و یا ادامه می دهد ...
حال اگر بخواهیم برای شرکت خودمان و یا شرکتی که مشاورش هستیم ، یک نسخه آماده بپیچیم ، چقدر احتمال موفق شدن داریم ؟ چقدر احتمال دارد داروی تجویزی ما که احتمالاً از یک شرکت موفق خارجی کپی کرده ایم ، شرکت ما را به کام مرگ بکشاند ؟
اگر دکتر برای طبابت یک فرد اشتباه عمل کند ، نهایتاً یک خانواده را دچار بحران می کند ولی با طبابت اشتباه برای یک شرکت ، بسته به وسعت شرکت ، با خانواده های زیادی در ارتباطیم و ممکن است صدها نفر را با مشکل جدی مواجه کنیم .
وظیفه همه کسانی که در کسب و کاری مشغولند ، کمتر از پزشکان نیست ، ما مسئول نجات جامعه ایم .
پس بیشتر مراقب سلامتی کسب و کار مان باشیم ... وضعیت واقعی آن را درک کنیم و متناسب با آن نسخه بپیچیم .
منبع: مدیران ایران، شاهین شاکری