بازاریابی و تبلیغات

نوشته هایی درباره ی بازاریابی، تبلیغات، برند، رسانه و ارتباطات

بازاریابی و تبلیغات

نوشته هایی درباره ی بازاریابی، تبلیغات، برند، رسانه و ارتباطات

"بعضی از مردم دلشان می خواهد اتفاقی رخ دهد، برخی دیگر آرزوی رخ دادن آن را دارند، و عده ای دیگر کاری می کنند که آن اتفاق رخ دهد."

محسن شیخها، مشاور و مدرس بازاریابی و تبلیغات، متخصص بخش خلاقیت و مدیریت کمپین های تبلیغاتی در واحد ارتباطات بازاریابی شرکت همراه اول، برنامه ریز فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی شرکت ایرتویا (نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران)
رزومه من
تماس با من

پیوندها

توزیع یا پخش مویرگی

پنجشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۳:۲۱ ب.ظ


محسن شیخها / 7 اردیبهشت 91 : توزیع، رساندن محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب، به مشتریان هدف است. توزیع یکی از ارکان اساسی تاکتیکهای بازاریابی است که به همراه دیگر عوامل همچون محصول، قیمت، و پیشبرد(ترویج)، برای متقاعد‌ ساختن مشتریان به کار گرفته می‌شود. توزیع مؤثر می‌تواند مزیت رقابتی یک بنگاه اقتصادی نسبت به رقبای خودش باشد.‌

یک سیستم توزیع باید ۵ دسته‌ی اصلی از وظایف را به انجام رساند که عبارتند ‌‌‌‌‌از:‌

-‌ ذخیره‌سازی و انبار کالا برای توزیع

- دریافت سفارش از مشتریان

- تحویل کالا به مشتریان

- وصول مطالبات

- کنترل و دریافت اطلاعات از بازار

تصمیم درباره کانال توزیع و فروش کالا، از جمله مهمترین تصمیماتی است که فرا روی مدیران قرار دارد. تصمیم درباره توزیع کالا بر سایر تصمیمات بازاریابی تاثیر مستقیم می گذارد. نبض یک شرکت در دست شبکه توزیع و فروش آن است، اما با همه این شرایط اغلب شرکتها به کانال‌های توزیع کالاهای خود توجه کافی ندارند و این امر گاه عواقب زیانباری برای آنان به دنبال دارد و در مقابل، بسیاری از شرکتها با استفاده از سیستم های توزیع خلاق، به مزیت رقابتی دست یافته اند.


مدیریت توزیع فیزیکی

مدیریت توزیع فیزیکی در ارتباط با اطمینان از تولید محصول در زمان و مکان مناسب است. که همان جنبه برجسته از مدیریت بازاریابی عمومی است. بیشتر تجربیات بازاریابی از زمینه های نظامی الهام گرفته شده است. در زمان جنگ جهانی دوم و جنگ های کره و ویتنام افسران پشتیبانی مدیریت توزیع فیزیکی را بصورت گسترده برای ارسال غذا اسلحه و دارو و... از کلیه نقاط جهان به نقاط جنگی بکار می برده اند. مهارت نظامی که بازاریابی برای استفاده در مدیریت توزیع فیزیکی بکار گرفت امروزه لجستیک نام دارد. در گذشته نگهداری موجودیهای زیاد کالا و مواد خام برای سازمانها امری متداول بود. امروزه بخش خصوصی و صنایع علی رغم خط مشی های متفاوت و دیدگاههای مختلف میزان موجودیهای خود را در حداقل ممکن نگاه می دارند. نگهداری بیش از حد موجودی اتلاف سرمایه تلقی می شود زیرا درآمدی را برای شرکت ایجاد نمی کند. مدیریت موجودیها به خاطر تاثیر مستقیمی که روی مدیران فروش و بازاریابی دارد در مدیریت توزیع فیزیکی یک مسئله مهم بشمار می رود.

مدیران فروش و بازاریابی خواهان حجم بالای موجودی و ارسال های مقطعی هستند در عوض مدیر حمل و نقل خواهان کاهش هزینه ها بوسیله انتخاب شیوه های حمل و نقل اقتصادی تر ولی کندتر است. مدیریت مالی روی کاهش موجودی ها تاکید دارد و تمایل به توسعه شبکه های انبارداری ندارد. مدیران تولید علاقه مند تولید استاندارد و دوره های تولید بلند مدت هستند. احتمال دارد هر یک از مدیران در زمینه حرفه ای خود فردی کارآمد معرفی شوند ولی ممکن است این امر به قیمت ناکارآمدی استراتژی بازاریابی تمام شود. در نگرش سیستمی به مدیریت توزیع فیزیکی  مفهوم هزینه کل  اهمیت دارد. زیرا هزینه های جزئی کم اهمیت تر از هزینه های کل است. هزینه ها بازتابی از استراتژی توزیع هستند و حداکثر خدمات با حداقل هزینه ها میسر نخواهد بود. مدیریت توزیع فیزیکی بعنوان یک مرکز هزینه برای تجزیه تحلیل بسیار ارزشمند است. همچنانکه این وظیفه در حال حاضر بعنوان ابزار بازاریابی در جای صحیح خود شناسایی شده است. در بازارهای محصولات یکسان جایی که تفاوت در قیمت ها قابل اغماض است خدمات اغلب بعنوان یک ابزار رقابتی بکار می روند در حقیقت مشتریان برای محصولاتی که به موقع ارسال می شوند برتری قائلند.

در ابتدا شبکه های مختلف توزیع را مختصراً بررسی می کنیم:

 

توزیع کالا از طریق شبکه های توزیع عمده فروشی

محاسن:

1. هزینه های توزیع در این روش پایین تر است و قیمت تمام شده کالا را کاهش داده و یا حاشیه سود خرده فروش را افزایش می‌دهد.

2. تعداد زیادی از شرکتها و مراکز پخش کوچک از طریق شبکه های توزیع عمده فروشی تامین می شوند.

معایب:

1. به دلیل شیوه های خاص نقد و نسیه در بازار، کالاها معمولاً بسیار پایین تر از قیمت واقعی خود به فروش می روند و استراتژی‌های قیمت گذاری کالا را در کل بازار تحت الشعاع قرار می دهند و به اصطلاح، کالا ذلیل می شود.

2. شرکتها هیچ کنترلی بر شیوه های توزیع بازار ندارند.

3. ریسک باز پرداخت وجه کالای فروخته شده افزایش می یابد.

4. شبکه توزیع شرکت به صورت شبه انحصاری در اختیار بنکداران قرار می گیرد که در بلند مدت برای شرکت خطرناک است و شرکت عملاً از مکانیسم توزیع کالا هیچ اطلاعی ندارد.

5. شبکه توزیع عمده فروشی هیچ فشاری برای فروش کالاهای شرکت به خود وارد نمی سازد و در صورت ضعیف بودن کالا به هر دلیل، کالا را پس می زند.

 

توزیع کالا از طریق شبکه شرکتهای پخش

اساساً به دلیل اینکه هر شخصی با هر سابقه و با هر مقدار پولی می تواند مبادرت به ایجاد شرکت پخش کند (همانطور که در کشور، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران بوضوح شاهد آن هستیم)، تعداد زیادی شرکتهای پخش کوچک در جاهای مختلف مشاهده می شود که ریسک فعالیت با این شرکتها چه از نظر بازپرداخت وجه کالاهای فروخته شده و چه از نظر کنترل نحوه فعالیت آنها به حدی بالاست که عملاً فعالیت با این سیستم ها را فاقد هر گونه توجیه می کند.

در این بخش فقط به همکاری با شرکتهای بزرگ پخش اشاره می شود:

مزیتها:

1. ریسک بازگشت وجه کالای فروخته شده نسبتاً در مقایسه با روش اول پایین است.

2. به دلیل وجود تجربه نسبتاً خوب در امر توزیع مویرگی و وجود اطلاعات به روز در این سیستم ها، کنترل شبکه توزیع و مسیر کالای فروخته شده آسان است.(البته اگر اطلاعات در اختیار شرکت تولید کننده قرار داده شود).

3. سرعت انتقال کالا به بازار نسبتاً خوب است.(البته نه در همه موارد)

4. به دلیل متمرکز بودن سیستم سفارش دهی و باز پرداخت وجه کالای فروخته شده، مشکلات تعدد مشتری و مراکز سفارش وجود ندارد و طرف حساب یک نفر است.

معایب:

1. شرکت تولید کننده هیچ کنترلی بر شیوه های توزیع کالا ندارد.

2. به دلیل واحد بودن کانال توزیع، در صورتی که به هر دلیل، شرکت توزیع کننده، توزیع کالا را انجام ندهد، شرکت تولید کننده فلج خواهد شد.

3. سیستم تامین مالی شرکت، منوط به پرداخت پول از یک منبع واحد می شود. در صورتی که به هر دلیل پرداخت پول از طرف شرکت توزیع کننده قطع شود، سیستم تولید کننده با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

4. در صورتی که عملکرد سیستم توزیع مورد رضایت تولید کننده نباشد، شرکت تولید کننده نمی تواند عکس العمل مناسب و سریع از خود نشان دهد.

5. در بلند مدت، شرکت توزیع کننده عملاً تعیین کننده خط مشی تولید کننده خواهد بود و تولید کننده باید تابع تصمیمات توزیع کننده باشد.

6. دوره باز پرداخت وجه فروخته شده به شرکتهای پخش بزرگ بسیار طولانی بوده و هزینه فرصت از دست رفته سرمایه برای شرکتهای تولید کننده بالا خواهد بود.

 

مجتمع های تولیدی و شبکه های توزیع مستقل

اساساً صاحبان سرمایه و کارشناسان بازار بخوبی از معایب اساسی شرکتهای پخش بزرگ آگاه هستند و از سالهای گذشته کشور همواره شاهد تولد شرکتهای پخش مختلف در مجتمعهای تولیدی بوده است که این مسئله تا امروز همچنان ادامه دارد.

در گذشته مجتمعهای مختلف تولیدی که حجم وسیعی از کالاهای با برند معتبر این کشور را تولید می کنند، با آگاهی از اهمیت فوق العاده استراتژی توزیع و به مقصد رسانی کالا و ایجاد دسترسی آسان به کالا برای مشتری و کنترل شیوه توزیع و بازار محصول و بسیاری از موارد دیگر، مجموعه ای از شرکتهای توزیع تخصصی خود را راه ‌اندازی کردند که این مجموعه ها در حال حاضر از شرکتهای قوی و معتبر پخش در کشور محسوب می شوند. نکته حائز اهمیت این است که به طور معمول مجتمعهای تولیدی و شرکتهای تولیدی بزرگ که دارای شبکه های توزیع مستقل هستند، معمولاً از برندهای معتبرتر و حضور فعالتری در بازار برخوردارند و سودهای کلانی از محل فروش محصولات برای کارخانه های خود ایجاد می کنند. در حالی که شرکتهایی که با شبکه های توزیع دیگر فعالیت دارند، از این مزیت ها برخوردار نیستند و یا کم بهره اند و هزینه های سرسام آوری را برای توزیع محصولات و تقویت جایگاه برند خود در بازار می پردازند.

 

توجیه هزینه ای ایجاد شبکه های توزیع برای مجتمع های بزرگ تولیدی:

پر واضح است که ایجاد شبکه های توزیع دارای هزینه های نسبتاً سنگینی هستند و تقریباً در همه موارد در سالهای اول سود آور نیستند. اما پرسش اساسی اینجاست که با توجه به هزینه سنگین این مجموعه ها چرا مجتمعهای تولیدی تمایل دارند این شبکه های توزیع مستقل را ایجاد کنند. دلایل فراوانی برای توجیه این مسئله وجود دارد که در قبل به تعدادی از آنها اشاره شد.

اما یکی دیگر از دلایل اصلی ایجاد این شبکه های توزیع، این است که شرکتها و مجتمع های تولیدی به دلیل حجم وسیع تولیداتشان اساساً ممکن است نتوانند مجموعه معتبری را پیدا کنند که این حجم وسیع کالا را توزیع کند و از سوی دیگر با توجه به هزینه های بالای توزیع کالا از طریق شبکه های توزیع دیگر ایجاد این شبکه های توزیع در بلند مدت کاملاً دارای توجیه اقتصادی است.

اما اساساً مجتمع های تولیدی در ایجاد شبکه های توزیع مستقل، به دنبال کسب سود نیستند، زیرا توزیع قوی کالاهای تولیدی شرکتهای تحت پوشش این مجتمع ها با هزینه های نسبتاً معقول، باعث حضور مناسب در سطح بازار، جای گرفتن کالاها در قفسه فروشگاهها در نقاط مختلف بازارهای هدف، افزایش حجم فروش محصولات مجتمع های تولیدی به میزان قابل قبول، کنترل دائم و آسان بازارهای هدف و کنترل وضعیت بازگشت سرمایه و کاهش ریسک های مرتبط با آن که یکی از مهمترین مسائل شرکتهای تولیدی در ایران است می شود. این مزایا ایجاد شبکه های توزیع مستقل را حتی در صورت زیانده بودن برای آنها منطقی و توجیه‌پذیر کرده است.

صنعت توزیع کشور همواره شاهد تولد شرکتهای پخش مستقل برای مجتمع های تولیدی بزرگ، متوسط و بعضاً کوچک است.

یکی از مسائلی که بازار ایران در این برهه از زمان با آن مواجه است، رقابت شرکتها برای ارائه کالا‌ها و خدمات مطلوب با نازلترین قیمت ممکن است، زیرا به دلیل ارتباط مستقیم قیمت با قدرت پرداخت مصرف‌کننده، یکی از شاخصهای اساسی تصمیم‌گیری وی برای خرید یک کالا یا خدمت، قیمت آن است.

در این شرایط شرکتهای تولیدی ضمن استفاده از راهکارهای مختلف با افزایش حجم تولیدات خود و توسعه بازارهای تحت پوشش ضمن تلاش برای افزایش میزان حضور در بازار، سعی دارند هزینه‌های ثابت خود را بر حجم بیشتری از تولید سر‌شکن کنند تا بتوانند هزینه قیمت تمام شده کالا را کاهش داده و ضمن افزایش قدرت مانور خود در بازی با قیمت، حاشیه سود خود را افزایش دهند.

نکته اساسی در جامع عمل پوشاندن به این مطلب، برخورداری از یک شبکه توزیع قوی است. بنابراین مجموعه‌ها و مجتمع های بزرگ تولیدی به منظور دست‌یابی به این هدف، اقدام به ایجاد شبکه‌های توزیع قوی در بازارهای تحت پوشش خود می‌کنند زیرا شرکتهای پخش حقیقی تعهدی در مورد حجم فروش و افزایش سالانه آن به شرکتها نمی‌دهند و اساساً قابلیت توزیع مجموعه وسیع کالاهای مجتمع های تولیدی را ندارند زیرا به طور نسبی ظرفیت سبد کالایی این شرکتها کامل است.

 

شبکه های توزیع مستقل و بازار تهران بزرگ

اساساً شرکت های تولید کننده در توزیع و فروش محصولات خود و یا ایجاد شبکه های توزیع در سطح بازارهای مختلف به دو عامل اساسی توجه وافر دارند:

1. نزدیکی بازا مصرف به شرکت(مبداء تولید)

2. اندازه بازارهای هدف(استراتژیک بودن بازار)

معمولاً شرکتهای تولیدی نسبتاً بزرگ کشور که قابلیت تولید کالا در حجم زیاد و تامین نیاز بازارهای بزرگ را داشته باشند، بدون کوچکترین شکی از بازار تهران (شهر تهران) چشم پوشی نمی کنند.

بازار تهران بزرگ به دلایل زیادی از جمله متمرکز بودن حجم زیادی از جمعیت در یک منطقه جغرافیایی، بالا بودن نسبی درآمد مردم این شهر نسبت به سایر مناطق کشور، اثر گذاری مستقیم بازار تهران بر الگوی مصرف سایر استانهای کشور، بالا بودن حجم مصرف این بازار و ... مورد توجه خاص شرکتهای تولیدی است. تحقیقات نشان می دهد که در هر سوپر مارکت تهران، به طور متوسط روزانه 190 نفر بار مشتری رفت و آمد می کند. حال اگر تعداد سوپرمارکت های مناسب تهران را حدود 15000 باب فرض کنیم - که تعداد آنها بسیار بیشتر از این عدد است - به طور متوسط در سال حدود 1 میلیارد نفر بار مشتری در سطح سوپرمارکت های تهران رفت و آمد دارند. حال اگر سایر مراکز تامین نیاز روزمره مردم تهران را نیز به آن اضافه کنیم، تعداد مشتریان سالانه این فروشگاهها از 1/5 میلیارد نفر بار تجاوز خواهد کرد.

بسیار بدیهی است که هیچ شرکتی حاضر نیست از این بیلبورد رایگان با این حجم مشتری چشم پوشی کند. پس شرکتهای تولیدی و خدماتی، سرمایه گذاریهای فراوان و خاصی را روی بازار تهران انجام می دهند و حتی با تحمل زیانهای معقول، در سالهای اول فعالیت، سعی در حضور فعال در این بازار دارند.

آمار فروش شرکتهای تولیدی معتبر کشور نشان می دهد که این شرکتها بیش از 30 درصد از کل فروش خود را در سطح تهران و شهرهای حومه آن انجام می دهند که رقم قابل توجهی است.

 

توزیع مویرگی

توزیع مویرگی رساندن محصولات تا آخرین فروشنده است. توزیع مویرگی با الهام از سیستم توزیع گردش خون در بدن موجودات زنده بنیان نهاده شده است. بدین ترتیب که با توجه به آناتومی بدن انسان گردش خون در بدن از قلب شروع شده و پس از شاهرگ و سرخرگ ها توسط مویرگ ها به تمام نقاط بدن انسان در جریان است. نکته قابل توجه این است که شارش و جریان حاصله از قلب بعنوان مرکز تپنده و همیشه فعال شروع می شود و این نکته کلیدی در مقوله شبکه توزیع مویرگی کالا و خدمات می باشد. یعنی با شبیه سازی که از سیستم گردش خون بدن شد جریانی از خون تازه و گرم در تمام اوقات شبانه روز و سالیان متمادی در شریانهای بدن از شاهرگ تا ریزترین مویرگ های بدن دائما فرستاده می شود و البته مقداری از آن توسط سیاهرگ بازگشت داده می شود، می توان بیان کرد توزیع مویرگی شیوه ای است که می باید از یک مرکز که می تواند شرکت یا هر یک از نمایندگی های آن باشد به توزیع کالا و خدمات بپردازد و جریانی مستمر و دائمی و بدون وقفه را شروع نماید. اما باید گفته شود که در عمل توزیع مویرگی یک شیوه نوین نیست زیرا همانطور که انواع کانالهای توزیع را بررسی نمودیم تمام کانالهای توزیع مطرح شده از شرکت تولیدی گرفته تا خرده فروشی ها و دکه ها همگی با هم یک سیستم توزیع فیزیکی که از قلب شروع و به مویرگ ها ختم می شود را شکل داده اند.

توزیع مویرگی نظام و تفکری است که می‌بایست در تمام بنگاههای اقتصادی مورد توجه جدی قرار گیرد. توزیع مویرگی فقط خاص شرکتهای عرضه‌کننده‌ی محصولات صنایع غذایی و بهداشتی و آرایشی نیست.‌

امروزه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تجهیزات آشپزخانه، لوازم خانگی، مبلمان، انواع ابزارآلات صنعتی و مصرفی و … می‌توانند با پیاده‌سازی مدیریت توزیع مویرگی از مزایای فراوان آن خودشان را بهره‌مند سازند.‌ نکته‌ی مهم طراحی درست این نظام و تعهد و حمایت مدیران ارشد برای اجرای آن است .‌

 

توزیع مویرگی، مزایا و معایب:

 

مزایا و محاسن:

۱-‌ جمع‌آوری اطلاعات دقیقتر و به‌روزتر از بازار

نیروهای شاغل در توزیع مویرگی چون با آخرین حلقه‌ی نظام توزیع یعنی خرده‌فروشان ارتباط دارند و حتی هنگامی که در محل کسب خرده‌فروشان هستند امکان ارتباط آنها با مصرف‌کنندگان و شنیدن صدای آنها بیشتر است، در معرض اطلاعات دقیقتر و به‌روزتر هستند.‌

فقط لازم است نیروها با چشم باز، گوش شنوا، و مغز فرصت‌سنج در کسب اطلاعات کوشا باشند و بتوانند با گزارش‌نویسی دقیق و گزارش‌دهی شایسته این اطلاعات را به مدیران خویش جهت تصمیم‌گیری منتقل سازند.‌

قبول کنیم که نمایندگیها و عمده‌فروشان به اندازه‌ی نیروهای خود شرکت در ارائه‌ی اطلاعات موفق نیستند یا بخشی از آن را سانسور می‌کنند.‌

 

۲- پوشش بیشتر بازار

تفکر توسعه‌ی بازار بر این است که برای بلندمدت کار کند و بسترهایی را فراهم سازد تا در طولانی‌مدت در بازار حضور داشته باشد؛ یکی از این راهها، شناخت بیشتر بازار هدف از شرکت مربوطه و محصولات آن است. برای همین است که شرکتها هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغات و ارتباطات را می‌پذیرند.‌

حال یکی از بهترین راهها، در معرض دید مشتریان و مصرف‌کنندگان بودن محصولات است.‌

با به‌کارگیری نظام توزیع مویرگی، با هدف قرار دادن محصولات در ویترین فروشگاهها، حتی آنهایی که فروش پایینی دارند، عملا پوشش بازار بیشتری خواهید داشت و به این طریق اقدامی در ماندن در بلندمدت انجام شده است.‌

 

۳- ارتباطات گسترده‌تر با مشتریان

با تهیه‌ی بانک اطلاعاتی از تمام خرده‌فروشان، امکان ارتباطات بیشتر با آنها را فراهم می‌سازید؛ برای مثال از طریق ایمیل، تلفن، و فکس آخرین اطلاعات را به ایشان منتقل می‌کنید تا دریافت کنند. همچنین با خیال راحت‌تر مشوقهای انگیزشی خودتان را به آنها می‌رسانید .‌

 

۴- کاهش ریسک از دست‌ ‌دادن مشتری‌

هنگامی که شما یک بنکدار یا عمده‌فروش را از دست می‌دهید، ممکن است درصد قابل توجهی از سهم بازارتان را از دست داده باشید، اما اگر به هر دلیل ارتباط شما با یک خرده‌فروش قطع شود، فقط درصد ناچیزی از سهم بازار کم می‌شود و امکان جایگزینی آن نیز سریعتر و ساده‌تر خواهد بود.‌

 

۵- کاهش سوختی پول

در کنار توضیحات ارائه‌شده، اگر با یک عمده‌فروش یا بنکدار مشکل مالی پیدا کنید یا خدای‌نکرده ایشان ورشکست شوند، بخش قابل توجهی از سرمایه‌ی شما درگیر می‌شود. اما این احتمال در هنگام مواجهه با خرده‌فروشان بسیار پایین است.‌

 

۶- افزایش قدرت چانه‌زنی شرکت

عمده‌فروشان به دلیل خریدهای کلان، قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته و امتیازات بزرگتری از شرکتها دریافت می‌کنند که میزان آن برای خرده‌فروشان بسیار پایین بوده و شما خودتان را اسیر شبکه‌ی توزیع نکرده‌اید.‌

 

۷- کاهش احتمال شکل‌گیری رقبای جدید

در بازار شاهد هستیم که شرکتها با اسیرکردن خودشان در دست عمده‌فروشان و بنکداران عملاً با خرده‌فروشان ارتباطی ندارند و چون این توزیع‌کنندگان بزرگ هستند که بازار را در دست دارند، زمانی می‌رسد که آنها با داشتن سرمایه‌ی بالا و دکان، خودشان را از شرکت تولیدکننده بی‌نیاز می‌بینند و بنابراین خودشان با احداث یا خرید کارخانه و معرفی برند خودشان رقیب قدری برای آن شرکتی می‌شوند که از بازار توزیع هم بی‌خبر است.‌

اخیراً با شکل‌گیری دهکده‌‌ی جهانی و تعاملات روزافزون و ساده شده‌ی کشورها، دیگر بنکداران و عمده‌فروشان خودشان را از روی آوردن به سمت تولید و درگیرشدن در پیچ و خمهای آن نیز خلاص می‌کنند و با عقد قرارداد با تولیدکنندگان خارجی بخصوص چینی‌ها، تولید را به‌صورت مدیریت بدون کارخانه پیش می‌برند و خودشان با تیزهوشی قابل تحسین در مدیریت برند، مدیریت نوآوری، و مدیریت بازاریابی و فروش، انرژیشان را صرف می‌کنند.‌

پس شرکتها هم باید مواظب رقیب‌پروری از سوی خودشان باشند.‌

 

۸- کاهش امکان زیرفروشی

بنکداران و عمده‌فروشان چون به‌صورت کلان خرید می‌کنند و بنابراین از تخفیفات لازم برخوردار می‌شوند، بعضی از مواقع از شرکت تولیدکننده به‌عنوان بانک راحت خود استفاده می‌کنند، به این معنی که پس از تهیه‌ی جنس آن را زیر قیمت مقرر شده به بازار عرضه می‌کنند و عملاً با کاهش سود، یا در مواردی گذشت از سود، تأمین نقدینگی‌شان را انجام می‌دهند.‌

حال این شرکت اصلی است که با معضلاتی چون چندنرخی شدن جنس در بازار، کاهش قدرت فروش خودش، در اختیار قراردادن بازار به رقبا و … مواجه می‌شود.‌

 

۹- جریان دائم نقدینگی

با پیاده‌سازی و اجرای نظام توزیع مویرگی، شرکتها درگیر خرده‌پول بیشتری نسبت به قبل می‌شوند و رقم چکها کم می‌شود. اما درکنار کاهش ریسک که توضیح داده شد، جریان دائم و هر روزه‌ی پولی به شرکت است که خود در مدیریت پول و نقدینگی در بازار امروزه حائز اهمیت است.‌

 

۱۰- ‌امکان تفویض اختیار بیشتر به شعبات

شرکتها با به‌کارگیری نظام توزیع مویرگی با راه‌اندازی شعبات در سراسر کشور که گاه با ده شعبه‌ی کل کشور قابل پوشش است، و ارائه‌ی اختیارات به مدیران شعبات درست انتخاب شده و درست آموزش دیده شده، امکان مدیریت بر بازار با به‌کارگیری اصول سرعت، دقت، و کیفیت را مهیا می‌سازند.‌

 

سایر مزایای توزیع مویرگی

درکنار مزایای اصلی یاد شده برای نظام توزیع مویرگی، این سیستم، مزایای دیگری هم دارد که به ذکر عناوین آنها  اکتفا می‌شود:

- گسترش سهم بازار در بین عاملان فروش بیشتر و یاوران بیشتر در بازار

- افزایش سود در بلندمدت به دلیل کم کردن هزینه‌های توزیع سیستم بنکداری و عمده‌فروشی و کاهش سوختی پول، و …‌

- افزایش چابکی سازمان و امکان سریعتر پیاده‌ شدن تفکرات شرکت در بازار

- پیشینه‌سازی فروش با به‌کارگیری نیروهای شایسته و آموزش مناسب آنها

- ارائه‌‌ی خدمات بهتر و بیشتر به مشتریان با سرعت مناسب‌

- افزایش انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات احتمالی بازار

- کنترل بیشتر بر هویت برند

- همترازی بیشتر هدفهای شرکت با هدفهای مشتریان‌

- ساختن زیرساختهای محکم در بازار

- سرعت عمل در رساندن محصولات به خرده‌فروشان و حذف یا کم کردن هزینه‌های انبارداری آنها

- قابلیت حمل مستقیم و کاهش ضایعات حل مجدد

- حمایت بیشتر از خرده‌فروشان

- ارتقا‌‌ی برنامه‌های ضمانت‌

- ارتقا‌‌ی امکان ترویج در محل خرده‌فروشیها

- مدیریت بهتر و بیشتر بر موجودی کالا و برنامه‌های انبارگردانی

- مدیریت بهتر مرجوعی‌ها

- پشتیبانی فروش

- امکان بیشتر تولید سفارشی

- آموزش مرتبط با محصول و تکنیکهای فروش برای خرده‌فروشان

- ارتقا‌‌ی حس همدلی بیشتر بین شرکت و خرده‌فروشان‌

- کنترل عملکرد توزیع مویرگی با گفتگوی دوطرفه با خرده‌فروشان

- دقت بیشتر در انتخاب شرکای تجاری با حضور مرتب در بازار

- ارتقای دیدگاه فعالیت تیمی و نگرش سیستمی در سازمان

- مدیریت شایسته‌تر تغییر با درک بهتر از بازار و عملکرد رقبا

- و کاهش امنیت روانی برای مدیران شرکت

 

معایب:

1- پر هزینه و گسترده می باشد. در نتیجه مدیریت و هماهنگی در این سیستم کمی مشکل است.

2- گاهی امکان گسترش مویرگ ها به بعضی نقاط وجود ندارد.

 

نتیجه گیری:

با توجه به اهمیت و ضرورت مدیریت توزیع فیزیکی که اهمیت آن در کنار سایر عناصر آمیخته بازاریابی قرار می گیرد می توان گفت: حیات یک تولید کننده و شرکت به توزیع تولیدات آن بستگی دارد و این اجتناب ناپذیر است و هر چه شرکت در امر توزیع موفق تر باشد در سایر استراتژی های خود نیز موفق می باشد. در این میان توزیع مویرگی بعنوان یک شیوه نوین در عرصه توزیع می تواند در بعضی صنایع و شاخه های تولیدی بسیار کارآمد و مفید باشد و نمی توان از رفتن به سمت این رویکرد اجتناب کرد. زیرا تفکر مشتریان به سمت افزایش رفاه و با وجود کثرت رقبا توجه هر چه بیشتر به مشتریان و محبوبیت مشتری غیر قابل انکار است. به نظر یک شبکه توزیع مویرگی در صورتی کامل خواهد شد و در حد اعلای خود کار خواهد کرد که در کنار یک سیستم CRM پویا شکل گرفته و حیات یابد. بدلیل اینکه سیستم توزیع مویرگی قطعاً باید مانند یک موجود زنده دارای مکانیسمی فعال و پویا باشد.

آینده‌ی نظام توزیع بازار ایران روی آوردن به سه عامل است:‌

- گسترش نظام توزیع مویرگی تا سطح آخرین فروشنده

- فروش خانه به خانه و بازاریابی تک به تک با بهره‌گیری از اینترنت، تلفن، و مراجعه‌ی حضوری‌

- گسترش فروشگاههای خرده‌فروشی بزرگ

منابع: مقالات منتشر شده در ماهنامه تدبیر، مجله توسعه مهندسی بازار و کتب مدیریت بازاریابی

به روز رسانی:

در استراتژی های توزیع و پخش خرده فروشی، یکی از استراتژی ها توزیع مویرگی یا توزیع وسیع (Intensive Distribution) می باشد. توزیع مویرگی یا وسیع، به معنى عرضه کالا در تعداد زیاد مجارى فروش است. معمولاً این استراتژی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشتریان حق انتخابشان تنها محدود به یک برند نباشد و محصولات باید در هر مکان و زمانی که مشتریان خواسته‌اند قابل دسترس باشند. به عبارت دیگر، اگر یک برند در دسترس نباشد، مشتری به سادگی یکی دیگر را انتخاب می کند.

و اما لینک های مفیدی که می خواهم در این زمینه معرفی کنم:

1. وب سایت بیزنس دیکشنری مرجع خوبی برای توضیح اصطلاحات حوزه کسب و کار است. در این لینک می توانید توضیح مختصری درباره توزیع مویرگی مطالعه نمایید.

2. در توزیع خرده فروشی، سه نوع استراتژی وجود دارد: توزیع مویرگی(Intensive Distribution)، توزیع گزینشی(Selective Distribution)، توزیع انحصاری(Exclusive Distribution). در لینک های زیر می توانید در این خصوص بیشتر مطالعه کنید:

Types of Distribution

Distribution (business)

3. با مطالعه مقاله Product Distribution، اطلاعات خوبی در مورد توزیع، کانال های توزیع و استراتژی های توزیع بدست خواهید آورد.

نظرات (۱۰۴)

سلام عرض میکنم خدمت دوستان من شرکت بسته بندی مواد غذایی دارم محصولاتی ازجمله بسته بندی ادویه قوطی وسلفونی وحبوبات بابرند وسیب سلامت ومجوز رسمی بهداشت است.شرکت دراستان البرز است وباپخش ها وویزیتورها وعوامل فروش اعلام آمادگی مینماییم باحاشیه سود بالا وکیفیت عالی۰۹۱۹۸۹۱۵۶۶۳

۲۵ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۰۵ بلیط هواپیما شیراز

با سلام و خسته نباشید

مطالبتون خیلی مفید بود

واقعا به درد من خورد

ممنونم

بسیار متشکر

۰۹ آبان ۹۸ ، ۱۴:۵۹ سرویس برتر

ممنون از مطالب خوبتون

۰۶ آبان ۹۸ ، ۱۱:۴۰ آکادمی کسب وکار اینترنتی وبکیما

عالی بود ممنون از شما

۱۶ تیر ۹۸ ، ۱۱:۳۷ تناسب اندام با قدرت ذهن
سلام و درود بر شما که سعی بر این دارید که در زمینه فروش به ارتقاء سطح کیفی صاحبین کسب و کار بپردازید .

با تشکر
احد جعفری
AJMethod.ir
ممنون عالی بود 

"مشاوره آنلاین"
عالی بود

https://karbarwp.com/
۰۲ خرداد ۹۸ ، ۰۹:۱۷ کاربر وردپرس
سلام من قبلا در پخش مویرگی کار میکردم و واقعا در این زمینه منابع آموزشی خیلی ضعیفه امیدوارم در کارتان موفق و پایدار باشید.
اگه دوست داشتید سری هم به سایت بنده بزنید سایت کاربر وردپرس 
۱۵ آذر ۹۷ ، ۱۲:۵۳ تقویم رومیزی
بسیار خوب 
www.taksiz.org
عالی
بهترین تولید کننده سررسید و تقویم رومیزی 98
مبنا ارائه دهنده نرم افزار تخصصی فروش و پخش مویرگی
mabna.net
۰۵ تیر ۹۷ ، ۲۲:۰۶ بهترین جراح ترمیمی بینی
خیلی ممنونم
http://drkamalhadi.ir/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C/
سلام 
با تشکر از مدیریت سایت 
اینجانب یک برند لوازم یدکی خودرو سبک دارم و نیاز به یک شرکت یا گروه یا فردی دارم که پخش مویرگی استان تهران را به صورت انحصاری به ایشان واگذار کنم اگ کسی مایل به همکاری بود لطفا با این شماره تماس حاصل نماید. 09120036357

باعرض سلام مطالب خوبی گفتید تشکر میکنم از شما . من میخوام یک مامور پخش بشم ولی فرصتی بهم داده نشده با اینکه 7سال سابقه فروشندگی مواد غذایی رودارم .اگه کسی خواست این فرصتو بهم بده این شماره منه:09158815230
۱۲ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۱۷ ارسال پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی
سلام، مطلب بسیار خوبی در زمینه بازاریابی و تبلیغات بود. سپاس
مدیریت وب سایت پوش نامه

سلام
بسیار بسیار متشکرم از مقاله مفیدتان.
یاعلی ع
باسلام ممنون ازتوضیح جالب وخوبتون درمورد بازاریابی مویرگی سوال من ازشما اینه ازتلگرام یاشبکهای مشابه میتوان جهت بازاریابی مویرگی استفاده کرد ؟
سلام. ممنون از مطلب کامل و جامعتون. استفاده کردم.
سلام دوستان، برای پخش مویرگی محصول با کیفیت و صادراتی انواع آجیل با بسته بندی و قیمت منحصر به فرد که نمونه ای با این کیفیت در بازار نه از لحاظ کیفیت و نه بسته بندی موحود نیست، دعوت به همکاری میشود،در کلیه استانهای کشور
09192158393 معتمد
۲۴ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۱:۵۵ مرکز فروش و خدمات hp
مرکز فروش و خدمات hp  با هدف ارائه مستقیم و بدون واسته انواع کارتریج و جوهر hp راه اندازی شده است
این مرکز با فروش کارتریج های اورجینال و طرح یا کیفیت بالا و گارانتی تعویض محصولات خود را ارائه میدارد

لیست قیمت محصولات در وبسایت موجود است

www.hpsupport.ir
021-88521040
نیازمند پخش فعال آرایشی ، داروخانه و عطاری در همه استانها...09398507413
۲۴ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۳۵ محمدرضا قهرمانی
سلام و درود

با تشکر از مطالب بسیار مفید و عالی شما 

راهنمائیهایی از بابت نحوه ایجاد شبکه فروش برای مصالح ساختمانی نوین از قبیل انواع ملات های خشک آماده ( ملات بنایی ، ملات کاشی کاری ، ملات کف سازی ، ملات بنایی و ... همچنین مصالح پایه گچی همچون گچ دیرگیر ، گچ رنگی و ... ) از حضرتعالی و دوستان حاضر در سایت خواستارم .

با تشکر مجدد : محمدرضا قهرمانی 
شماره تماس : 09371847510 استان زنجان
سلام وعرض ادب بنده نماینده یک شرکت نانو دراستان البرز هستم ک درزمینه اب تکنو لوژی نا نو درصنعت مصالح ساختمان فعالیت میکنه  ب شرح پیوست زیر اول این ک واسه فروش نمیدونم چیکار کنم اگه کسی میتونه راهنمایی کنه یا مدیر فروش خوب میشناسید معرفی کنید پورسانت عالی هم میدمشماه تماس اسماعیلی هستم 09190933893
💠ویژگی های مواد نانو کالیمورا:
@kalimourananoo
۱-آب بندی صد در صد انواع سطوح
۲-ضد جلبک و خزه و ضد میکروب(آنتی باکتریال)
۳-همساز با محیط زیست
۴-اجرای آسان
۵-مقام در برابر اسید وباز قوی
۶-مقاوم‌در برابر اشعه UV
۷-افزایش مقاومت بتن بخاطر ذرات نانو و چسپندگی فوق العاده‌مواد نانو کالیمورا
📢📢موارد استفاده برای آب بندی:
1_انواع استخر(کشاورزی،پرورش ماهی،شنا،جکوزی)
2_انواع کف(مناسب برای ملات کاشی کاری و سنگ کاری سرویس های بهداشتی (حمام،دستشویی،آشپزخانه)
3_انواع سقف(مناسب برای ملات سنگ‌کاری یا موزاییک پشت‌ بام‌ و تراس)
4_ انواع دیوارها(مناسب برای ملات دیوار معرض بارش باران )و محافظ نقاشی دیواری
5_ رنگ های های نانو کالیمورا که خاصیت آب بندی و چسپندگی فوق العاده دارند و باعث ماندگاری فوق العاده رنگ در مقابل باران ها اسیدی و خورشید و گرد و غبار خواهد شد و خاصیت خود تمیزشوندگی به خود می گیرد
6-انواع مخازن آب شرب،صنعتی(فاضلاب،محیط های اسیدی و بازی)
7_ انواع زیرزمین و چاله آسانسورها
8_ آب بندی کاهگل و گچ

➕ @kalimourananoo
🌎:www.kalimoura.com
نماینده انحصاری کالیمورادراستان البرز(کرج)
 مدیر اجرایی‌مهندس عرفان اسماعیل پور : 09120354214
مدیریت فروش و بازرگانی مهندس احمداسماعیلی جوینی:09190933893
و یک سوال دیگه هم دارم در صورت انجام توزیع مستقیم توسط پرسنل و امکانات کارخانهبه صورت مویرگی آیا مشکلی به نام اخذ کد ملی یا کد اقتصادی پیش نمی آید؟ یک کارخانه تولید کننده در صورت توزیع مویرگی توسط واحد فروش خود در یک منطقه چگونه باید فاکتور بزند؟ مثلا یه 100 مغازه در روز محصول بفروشد در پایان روز یک فقره فاکتور باید بزند که بخاطر بحث مالیات نیاز به کدملی یا کد اقتصادی دارد. آیا راهکاری برای این مشکل وجود دارد؟ در شرکت ما در یک مقطع کوتاه توزیع مستقیم انجام شد وبعد از بحث و جدل فراوان با مدیر مالی در نهایت به اسم فروش به کارکنان فاکتور صادر شد و چون آن هم محدودیت داشت عملا از خیر فروش مستقیم به مغازه دارها گذشتیم!
امیدوارم برای این معضل راهکاری وجود داشته باشد.
 با سلام و تشکر از مطلب بسیار آموزنده تان. تمامی نظرات دوستان را مطالعه کردم سوال جناب محمدی دقیقا شبیه سوال من بود ولی متاسفانه پاسخی داده نشده بود! 
سلام شرکت های تک محصولی مانند شرکت های آب معدنی آیا نیاز به پخش مویرگی دارند(توجیه اقتصادی دارد؟ با توجه به تازه کار بودن کارخانه).
به صرفه شرکت است خودرو پخش را خریداری نماید یا خودرو با راننده استخدام کند؟"



 سلام ممنون از سایت کارآمدتون مطالبش پخته است
بخصوص از آقای بهرامی تشکر میکنم بخاطر مقاله بسیار خوبشون. 
بنده دو ساله شرکت پخش دارم ولی با توسعه اون دچار مشکلاتی شدم بنده شماره‌ای از شما ندارم اگه لطف کنید بنده رو راهنمایی کنید بسیار ممنون میشم.
۰۹۱۶۷۱۳۹۸۲۲
۲۸ آبان ۹۵ ، ۰۲:۲۹ نوید طایفه
با سلام خدمت دوستان گرامی
تشکر و قدردانی میکنم بابت مطالب علمی و تجربه دوستان 
ایراد کار بسیاری از ما اینه که به اصل خیلی از موضوع ها توجه نداریم و در حاشیه موضوعات بحث و کشاکش حتی جنگ وجدال داریم..پخش بعنوان یک صنعت میباشد ولی در کشور ما نه تنها نیست بلکه جنبه هزینه بر و اضافی بودن رو داشته،جالبه که این موضوع در عموم جامعه قابل لمس میباشد و جای تأسف اینجاست که گردانندگان صنعت تولید نیز در سالیان گذشته همین اصول و قاعده غلط رو انجام داده اند،با این در همه ابعاد مشخصه،این کار یک تخصصه،باید متخصص باشین،فرض بفرمائید شما میخواهید جراحی قلب انجام دهید،تصور کنید وارد اتاق عمل شدیم،آیا واقعا حاضرید چاقو رو دستتان بگیرید و سینه بیمار رو بشکافید؟! حتما این کار رو نمی کنید،چون جراح قلب نیستید و تخصص ندارید، پخش یک صنعت است و متخصص میخواهد،بنظرم کسانی که آمادگی لازم رو ندارن صبر کنند و با تیم های موفق پخش چند سالی رو همکاری کنند و در کنار همکاری محقق کارشان باشن و زود وارد اتاق جراحی نشن،با صحبت های اقای فرشاد مهرانی موافق هستم. یک سوال هم داشتم پخش مویرگی فرآورده‌های نفتی(روغن موتور،گریس و..) رو چطور ارزیابی می‌فرماید؟ آیا تفاوتی بین بازاریابی هدف مثلا مواد غذایی و بازاریابی فرآورده‌های نفتی قائل هستین؟
با تشکر

با سلام خدمتان  همه دوستان

ضمن تشکر از  مطالب سایتتون که خیلی مفید هست همانطور که خیلی از دوستان به اون اشاره کردن اینه که پشتوانه یک شرکت پخش موفق داشتن تیم مالی قوی هست که بتونه کنترل و عملیات مالی و گزارشات مدیریتی خوبی برای مدیریت ارائه کنه چون حاشیه سود شرکت های پخش خیلی پایین هست و با کوچکترین اشتباهی می تونه سودی که با این همه مشکلات و سختی بدست اومده از بین ببره بنابراین باید بتونیم لحظه به لحظه با کنترل فرایند فروش ، تجزیه و تحلیل حاشیه سود کالاها و ... نسبت به تصمیم گیری ها و استراتژی هایی که در شرکت اخذ میشه کمک کنیم  ، من 15 سال در شرکت های پخش سابقه فعالیت دارم در صورتیکه دوستان تمایل به راهنمایی  در بخش مالی شرکت های پخش مویرگی را داشته باشن می تونم  کمکشون باشم . با تشکر

 با سلام خدمت شما دوست عزیز ممنون از اطلاعات بسیار مفیدتون
بنده در زمینه تولید انواع شیرینی و کیک و کلوچه فعالیت دارم،،،و شدیدا به دنباله پخش های معتبر و جذب نماینده در زمینه مربوطه در شهر های مختلف میباشم ،،،اگه امکان داره  برای کسب راهنمایی با شما در ارتباط باشم .....
ندرتی:۰۹۱۵۵۱۷۳۴۰۰----۰۹۳۶۵۰۵۰۰۴۶

۳۱ تیر ۹۵ ، ۰۹:۴۵ بازرگانی بهدیس
باسلام خدمت دوستان عزیز بنده مدیر اداری شرکت بهدیس هستم مسئول فروش مواد آرایشی ، بهداشتی و غذایی و برای سرار ایران نماینده فغال می پذیریم. کسانی که دوست دارن با ما همکاری داشته باشن میتوانن رزومه خودشون رو به شماره 02133796758 ارسال کنن و مطمئن باشن که باهاشون تماس گرفته می شود
۲۴ تیر ۹۵ ، ۱۴:۱۹ سید مهدی سیدی
با سلام 
بنده دارای شرکت پخش مواد غذایی، بهداشتی و لبنی در استان خراسان شمالی میباشم و تعداد 10 عدد وانت نیسان و دو عدد کامیونت و امکانات دفتری و سردخانه ایی و کادر فروش مجرب دارم و اعلام آمادگی خود را در زمینه اخذ نمایندگی انحصاری در استان خراسان شمالی اعلام میدارم. 09151840425
09124151553
سلام، سپاسگذارم از مطلب بسیار خوب و با ارزشی که در اختیار دیگران قرار دادید.
در صورت ممکن در مطلبی به نحوه همکاری و قرارداد های شرکت های پخش با تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی و دارویی بپردازید و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهید.
۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۴۹ محمد ورزشکار
سلام، چندین بار مطلبتون رو خوندم، برای بنده خیلی مفید و راهگشا بود.
قدرشناس بهره مندی از زکات علم شما (نشر آن) هستم.
سپاس و خداقوت!
پاسخ:
سلام دوست گرامی، خواهش می کنم. موفق باشید
باسلام خدمت دوستان عزیز بنده خانم بگلری هستم مسئول فروش صنایع غذایی داودی کار ما تولید آدامس و شکلات و ژله است و برای سرار ایران نماینده فغال می پذیریم. کسانی که دوست دارن با کارخانه ما همکاری داشته باشن میتوانن رزومه خودشون رو به شماره 02156418153 ارسال کنن و مطمئن باشن که باهاشون تماس گرفته می شود

سلام و تشکر از ارائه مطالب و تجربیات مفیدتان.

ما به عنوان یک شرکت تولیدی با یک شرکت پخش کار مردیم و دقیقا همین مشکلاتی که در مقاله آمده برایمان پیش آمد و لذا الان تصمیم به ایجاد سیستم توزیع مختص خودمان را داریم. واضح است که در شرایطی نیستم که بتوانم مدتی را در یک شرکت پخش یا سیستم مویرگی کار کنم تا تجربه کسب کنم و سپس اقدام به راه اندازی سیستم مویرگی کنیم. آیا استفاده از یک مشاور یا استخدام یک مدیر فروش برای ایجاد این سیستم راه حل ما است؟ یا آنکه علیرغم استفاده از مشاور و مدیر فروش بدون آنکه خودم تجربه ای داشته باشم باز هم محکوم به ضرر و شکست است؟

با سلام
پخش نوین البرز کرج هستم در زمینه پخش محصولات آرایشی و بهداشتی در استان البرز اعلام  آمادگی می نماید.09125576831
سلام جناب ممنون ازمطالبخوبتون
ماچند وقتی است تصمیم داریم یک شرکت پخش آرایشی بهداشتی تاسیس کنیم،تجربه اصلانداریم ولی پشتوانه مالی داریم،بنظرتون میشه از کم شروع کردا بتدریج تجربه بدست آورد؟یا حتما باید یمدت در یک پخش دیگه کار کنیم و تجربه بدست بیاریم؟پیشاپیش ممنون ازپاسختون
اگر امکانش باشه شماره ای برای ارتباط باخودتون برای مابفرستید
۲۱ فروردين ۹۵ ، ۰۳:۱۷ حسین جنبش آبا
باسلام
بنده مدیر یک شرکت پخش مواد غذایی در شهرستان لنگرود میباشم و در زمینه پخش مواد غذایی در کل گیلان با کادری مجرب و حرفه ای و امکانات مناسب فعالیت مینمایم اگر شرکت های تولید مواد غذایی در هرکجای ایران نیاز به نماینده ای برای پخش محصولاتشان در گیلان و مازندران دارند با بنده تماس بگیرند 
موبایل 09112450308
شرکت پخش حسام
۱۵ اسفند ۹۴ ، ۱۱:۰۴ فضلعلی(مدیرتوزیع یامی نیک پارس

باسلام وتشکروقدرانی ازمطالب خوبتان
پاسخ:
سپاسگزارم قربان
سلام ، نیازمند نیروهای کار آمد در زمینه فروش مویرگی هستم 09126704901
۰۵ بهمن ۹۴ ، ۰۳:۱۳ اشکان ولی زاده
سلام 
میتونم خواهش کنم منابع این مقاله رو داشته باشم 
اگه امکانش هست مشخصات دقیق منابع رو لطفا با ایمیل بفرستید 
یه دنیا ممنون میشم
سلام.برای نمایندگی و پخش محصولات یک کارخانه غذایی در استان. آیا نیاز به ثبت و مجوز شرکت پخش میباشد؟ مراحل اخذ مجوز پخش بسیار سخت به نظر میرسد.چه راه حل و پیشنهادی دارید.با تشکر
سلام
من یک سال در بخش های فروش و بعد در قسمت حسابداری یک پخش مویرگی در تهران کار کردم به تازگی تصمیم گرفتم که جداگانه کار کنم . اما متاسفانه چون شرکتم سابقه و رزومه قوی نداره تو زمینه جذب تولیدکننده ها مشکل دارم.  اگه تو این زمینه بتونید کمک و راهنمایی کنید عالی میشه
9125573876
با سلام،

آیا پخش مویرگی به این معنی است که خود تولید کننده وظایف پخش را انجام میدهد یا اینکه هم خود شرکت تولیدکننده یا شرکت پخش یا شعب و نمایندگی ها و حتی عمده فروشان می توانند این روش را انجام دهند و توزیع مویرگیفقط یک استراتژی است و نه کانال توزیع؟

خواهشمندم به این سوال جواب دهید

با تشکر فراوان
پاسخ:
با سلام و احترام
پخش مویرگی یکی از روش های پخش می باشد در کنار دیگر روش های توزیع که در مقاله هم به آن اشاره شد مانند پخش عمده فروشی، پخش از طریق شبکه توزیع مستقل(با مالکیت صاحب برند) و غیره.
متنتان در مورد بازاریابی برجسته و به روز است
برایتان آرزوی موفقیت و سود سرشار دارم
پاسخ:
سپاسگزارم از حسن نظر شما.
با سلام و عرض ادب
اطلاعات بالا رو بصورت کامل خوندم و استفاده کردم.بنده مدیر گارانتی یکی از شرکت های خودور سازی معروف هستم به شدت علاقه دارم در این زمینه وارد فعالیت بشم میخاستم بصورت کم کم شروعد به کار کنم خواستم بدونم میشه از کم شروع کرد یا از ابتدا باید بصورت سازمان یافته و شرکت کارکرد؟با خوده حضرت عالی چطور میشه ارتباط برقرار کرد و از تجربیاتتون استفاده کرد؟ممنون که برای جوانهایی مثله ما که دنبال در امد هستیم وقت میزارید سایتون برقرار
با سلام بنده به عنوان مدیر یک شرکت پخش مویرگی میخوام نکاتی رو واستون بگم :

اول از همه خدمت دوستان عرض کنم این کار جزو سخت ترین کارهای ممکنه هست که میتونید انتخاب کنید!!!!!!!! باور ندارید از کسانی که تجربه این کار رو دارن بپرسید...
مدیریت پخش واقعا کار طاقت فرسا و سختیه و حتما اول توی یه پخش مدتی کار کنید...
و مهمترین چیزی که من توی این 5 سالی که شرکت دارم از پخش مویرگی مویرگی میتونم بهتون به عنوان تجربه انتقال بدم اینه :
حسابداری حســــــــــابداری حســـــــــــــــــــــــابداری حســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــابداری.
خواهشا رو بحث مالی و حسابداری پخشتون بیشترین سرمایه گذاری رو انجام بدید خیلی خیلی خیلی مهمه.
از نرم افزار هلو استفاده نکنید چون بعد از دو سال مجبورید عوضش کنید
یه حسابدار با تجربه و دقیق هم بیارید ولو اینکه حقوق بیشتری بدید.
همیشه بازاریاب زاپاس داشته باشید که فروش منفجر نشه
تا میتونید کالاهای پر سود اوایل کار بیارید که تا میاد کارتون روی غلتک بیفته ضرر ندید بعد که افتاد روی غلتک کالاهای کم سود هم اضافه کنید.
کار پخش هزینه هاش سرسام اوره.تا جایی که میتونید کمش کنید
محل شرکت رو جایی در نظر بگیرید که رفت و امد راحت باشه و ویزیتور راحت جذب کنید چون کار سختی هستش.

پاسخ:
سپاس از نظرات شما دوست عزیز
به نام ایزد منان وسپاس از الطاف همگان. مدتهاست در زمینه اموزشی و نشر ابداعاتی داشته ودارم که طی بررسی ها  برخی از تولیدات بر حسب امار از جمعیت کشور به نسبت ۵٪ الی۱۰٪ نیاز  بررسی شده ولی متاسفانه جهت پخش ان هیچ تجربه و اطلاعی ندارم و راه کاری جهت گرفتن نمایندگی از کلیه شهرهای ایران ونوع مدیریت چنین پخشی را ندارم ،لطفا راهنمای بفرمایید ..سپاسگزارم
با سلام
یک کارخانه بسته بندی خشکبار دارم که به دلیل نداشتن سیستم بازاریابی و پخش غیر فعا میباشد لفا راهنمایی کنید  با تشکر
سلام من حدود یک سال در زمینه پخش با سوپرمارکتها ارتباط دارم و بنسبت مشتریان خوبی دارم
و الان قصد دارم همینکارو بصورت شرکت درآرم بنظرتون امکان موفقیتم چند درصده؟
پاسخ:
دوست عزیز سلام
بررسی احتمال موفقیت کسب و کار شما نیاز به آنالیز نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت ها و تهدیدهای خارجی داره. شما یک ماتریس SWOT ترسیم کنید و لیست موارد مربوط به هر قسمت را بنویسید و تحلیل کنید. در فهرست نقاط قوت داخلی، شما پارامترهای تجربه کاری و همچنین داشتن مشتریان بالقوه را دارید. اما لازم است عوامل دیگری مانند قدرت تامین کنندگان کالا، امکانات و تجهیزات پخش و غیره را نیز بررسی کنید. موفق باشید
۲۹ خرداد ۹۴ ، ۰۴:۲۴ فرشاد مهرانی
دوستان گرامی
در بند 5 مطلب ارایه شده، منظور بنده آدرس بازاریاب است که درست تایپ نشده است .
فرشاد مهرانی
۲۹ خرداد ۹۴ ، ۰۴:۱۴ فرشاد مهرانی
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
با سلام
حضور محترم اساتید محترم عرض ادب دارم . در پاسخ ها و اظهار نظرها مشاهده کردم که خیلی از دوستان تمایل به ایجاد پخش مویرگی دارند که از چارچوب نوشتارشان این مطلب بدست می آید که یا در این زمینه کار نکرده اند و یا به صورت حرفه ای از این صنعت اطلاعات کافی ندارند . جهت اطلاع دوستان عرض می کنم که بنده بیش از 20 سال در امر طراحی استراتژی های بازاریابی برای شرکت های بزرگ فعالیت دارم و یکی از کارهای بنده طراحی و پیاده سازی شبکه های توزیع مویرگی می باشد .
دوستان گرامی توزیع مویرگی کالا به آن سادگی که به نظر می رسد نیست و مجری پروژه باید در این کار حرفه ای باشد . در کشور ما ده ها و شاید صدها پخش مویرگی محلی و استانی در سال ایجاد و همان تعداد هم ورشکست می شوند . که یکی از دلایل اصلی آن هم ساده انگاشتن اجرای این پروژه است .
به طور کلی در ایران تعداد کمی از شرکت های پخش سوده بوده و بسیاری از آنها بعدا از 2 تا 5 سال فعالیت ورشکست می شوند .
اگر قصد دارید که شرکت پخش ایجاد کنید به مطالب زیر توجه بفرمایید . این مطلب را برای ایجاد یک شرکت پخش  که قابلیت توزیع کالا در سطح یک یا چند شهر را داشته باشد عرض می کنم و اگر بزرگتر باشد به مراتب این مسایل بزرگتر و سنگین تر می شود .
1- یک شرکت پخش باید حتما یک یا چند کارخانه مناسب تنامین کننده داشته باشد که کالای مورد نیاز پخش را به طور مستمر در اختیار وی قرار دهند به نحوی که مارک و کالای موجود در سبد در زمان های کوتاه تغییر نکند . زیرا فروش مناسب هر کالا نیاز به جا انداختن آن دارد .
2- حتما باید برای فروش ماهیانه حدود 100 میلیون تومان حدود همین مبلغ پول نقد در سیستم پخش وجود داشته باشد تا بتواند جای خالی چک های برگشتی مشتریان در یک دوره 1 تا 3 ماهه را پر نماید در غیر اینصورت بعد از مدتی دیگر شرکت ها به شما بار نخواهند داد .
3- یک سیستم حسابداری قوی باید مجموعه شما را پشتیبانی کند در غیر اینصورت به طور قطع ورشکست می کنید .
4- هر روز در پایان کار پخش وجه نقد و چک های دریافتی را از مجموعه حسابداری خود تحویل بگیرید و صندوق دار مجوعه حدالامکان خودتان باشید و
5- حتما در مورد بازارهای خود تحقیق کافی بکنید و حتما آدرس دقیق منزل آنها را یاد بگیرید
6- فاکتورهای رسیدی کمتر تحویل بدهید و اگر هم تحویل دادید نسبت به تسویه آن سریع اقدام کنید و درایفت وجه رسیدی را به عهده بازاریاب نگذارید مگر در شرایط خاص
7- خرج کردن چک مشتری مزیت خوبی دارد و فکر شما را از بابت برگشت چک خودتان راحت می کند اما در مورد پاس شدن چک مشتری هایتان از شرکت هایی که به آنها چک داده اید حساس باشید و نگذارید از زمان برگشت چک زمان زیاذی بگذرد.
8- در دوره های حداکثر سه ماه برخی از کالاهای اصلی خود را انبار گردانی کنید تا از صحت موجودی کالا اطمینان حاصل کنید
9- باز هم تاکید می کنم سیستم حسابداری خود را به شدت تقویت کنید و در مورد کنترل وجه نقد و چک ها و همچنین فاکترهای رسیدی حساس باشید از این محل ضربه های جبران ناپذیری به پخش ها زده می شود
10 - در انتخاب سبد کالایی خود با افراد صاحب نظر مشورت کنید و سبد مناسبی انتخاب کنید
11 سبد کالایی پخش خود را خیلی شلوغ نکنید . هیچ پخشی به طور معمول بیش از 50 قلم کالای پر گردش ندارد حتی پخش های بزرگ و بقیه کالاها نقش سیاهس لشکر و جور بار دارند . فکر نکنید هر چقدر کالای بیشتری داشته باشید بیشتر می فروشید . این مسئله بستگی به صنعت مورد نظر شمکا دارد مثلا اگر در بخش محصولات سوپری فعالیت می کنید بدانید که در یک سوپر مارکت بطور معمول نمی توانید بیش از 10 تا 12 قلم در یک فاکتور کالا بفروشید و کالاهای پر گردش شما بیش از 30 تا 50 قلم نیست .
12 - فقط به واسطه حاشیه سود بالا کالا را انتخاب نکنید بلکه گردش کلاا ملاک اصلی شما باشد . کالای با حاشیه سود مناسب پرگردش بهتر از کالای پر سود و کم گردش است .
13 حاشیه سود مناسب برای محصولات مختلف فرق می کند مثلا در مورد محصولات کنسروی حدود 15 تا 17 درصد مارجین مناسب است اما در همین صنعت در بخش تن ماهی این حاشیه سود بین 12 تا 15 درصد می تواند معقول باشد چون این محصول هزینه های انبارداری و پخش شما را به دلیل پر قیمت و کم حجم بودن کاهش می دهد .
14 - شرکت های پخش بیشترین ضربه ها را از محل سوختی های کنترل نشده، هزین های اداری غیر معقول و متاسفانه مشکلات بازاریاب ها دریافت می کنند پس در انتخاب بازاریاب و مشتری دقت کنید .
15 - قبل از شروع فعالیت با یک مغازه دار حتما پیشینه آن مغازه و مغازه دار را از طریق پر کردن یک فرم شناسایی توسط بازاریاب که به تایید مدیر فروش و سوپروایزر مجموعه رسیده باشد کنترل کنید
16- از طریق روش بند 15 برای هر مشتری یک سقف خرید و چک سررسید نشده تعیین کنید این کار خیلی مهم است .
17 - حتما مشتری های خود را براساس منطقه جغرافیایی و کدینگ حرفه ای مسیر بندی کنید تا بدانید که هر بازاریاب در طول دوره ویزیت چه می کند و امروز کجاست .
18 - مناطق خود را تقسیم کنید و برای هر چند منطقه و بازاریاب از بین خوشان یک سرپرست تعیین کنید.
19 در دوره های 3 ماهه وضعیت موجودی کالا، وجه نقد، چک، رسیدی و بدیهی های خود را کنترل نموده و اگر می توانید سود و زیان خود را محاسبه کنید تا بدانید کجای کار هستید .
20 به کارکنان خود به ویژه بازاریاب ها، مسولین پخش و ... توجه کنید و حقوق و دستمزد کافی و به موقع به آنها بدهید تا به وجوه شما از روی اجبار ناخک نزنند.
21- به شکل های مختلف برای کارکنان خود به ویژه بازاریاب ها انگیزه ایجاد کنید تا برای شما از جان و دل کار کنند .
22- در کار با شرکت ها قرارداد های محکم ببندید تا پس از جا افتادن مارک و محصولشان در منطقه شما کالاهایشان را از شما نگیرند و یا مارجین شما را کم نکنند .
23- قبل از شروع کار هر بازاریاب او را به مدت حداقل 5 روز در انبار،  3 روز روی ماشین پخش و 3 روز با یک بازاریاب حرفه ای در مسیر بگمارید تا هم محصولات را بشناسد و هم با سختی های پخش آشنا شود تا درست و حرفه ای ویزیت کند .
24- ابزارهای مناسب برای کار بازاریاب مانند کاتالوگ، یک کیف مناسب و .... را دراختیار او قرار دهید تا بتواند درست و راحت کار کند .

25- دوستان عزیز این کار به آن سادگی که در نگاه اول به نظر می آید نیست و کاری است که مرد کار می طلبد اگر اعصاب این حجم گرفتاری، چک برگشتی، سوختی پول و ...  را ندارید و از همه مهمتر با این کار آشنا نیستید و .... در مورد اجرای این پروژه مجددا و عمیقا فکر کنید و با چند فرد کارآزموده مشورت کنید . این مطلب را جدی بگیرید دوستانه عرض می کنم .
بحث پخش و ریزه کاری های آن به همین جا ختم نمی شود و هزار سولا و اما و اگر دیگر دارد که در حوصله این نوشتار نیست .
اگر واقعا قصد انجام این کار را دارید و یا همین الان دارید این کار را انجام می دهید و نیاز به مشورت داشتید در خدمت هستم
**** ***** *
******************

همیشه و در همه حال موفق باشید . 
مهرانی
پاسخ:
ضمن تشکر از شما دوست عزیز، مواردی که مطرح نمودید حتما برای دیگر دوستان مفید خواهد بود
سلام دوست عزیز ، کتابی هست که هم در مورد :۱-عوامل موثر بر پخش مویرگی؟ و ۲-عواملی که این سیستم بر سطح بازار میزاره؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ:
سلام. قبلا در نظرات چند کتاب معرفی کرده بودم:
1. مدیریت کانال های توزیع و فروش با تاکید بر سیستم پخش مویرگی (نگرشی کاربردی) / محمد حقیقی، رضا نویدی نکو، محمود زمانی / ناشر: کتاب مهربان نشر
2. راهنمای مدیران در کانال توزیع / نویسندگان: لیندا گرشلز، ادوارد مارین، چاک وست - مترجمان: پرویز درگی، امیرحسین سرفرازیان / انتشارات بازاریابی
3. راهنمای کاربردی فروش و پخش مویرگی / دکتر مجتبی شفاعی / ناشر: رهپویان خرد
با سلام خدمت دوستان 
شرکت وارد کننده برند معتبر آرایشی بهداشتی از آمریکا دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت هستیم 
جهت ویزیت علمی پزشکان و داروخانه ها در تهران و سراسر کشور
آیا دوستان شرکتی که در این زمینه دارای تیم حرفه ای ویزیت و فروش باشد 
سراغ دارند
ممنون میشم در صورت اطلاع اعلام فمایید
با تشکر فراوان
باسلام من یه کارگاه تولیدچسب های خمیری مخصوص چسباندن انواع کاشی وسرامیک وانواع سنگ های مصنوعی وطبیعیزرورااندازی کردم بدنبال یه شرکت واس پخش محصول تولیدی میباشم ،ازکجابایدشروع کنم مرسی 09167950019مهندس،رضوانی
با سلام و تشکر از زحمات شما. در مورد یک محصول غذایی که در یکی از شهرستانها تولید میشه و تقریبا ( فعلا) رقیب آنچنانی نداره، و باید حداقل به 15استان ارسال بشه و (البته حجم ارسال روزانه بالا نیست) چه روش و راهکاری پیشنهاد میدین؟ مدتهاست فکرم درگیره ولی نتونستم به نتیجه مطلوبی بگیرم. لطفا راهنماییم کنید
پاسخ:
با سلام،
یا یک شرکت پخش پیدا کنید که در تمام یا بیشتر این استان ها کار پخش رو انجام بده و یا اینکه برای هر استان یک نماینده اخذ کنید. این کار نیازمند تحقیق و بررسی و وقت گذاشتنه. باید به هر استان مراجعه کنید و توزیع کنندگان محصولات مشابه رو شناسایی کنید.
۲۸ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۳۰ حمید رضا شمس الهی
به نام خدا
سلامی دوباره خدمت دوست عزیزم
در پی سوالات قبلی میخواستم بپرسم اگر بخوام یک شرکت پخش مواد غذایی بزنم ایا باید حسابداری بلد باشم تا چه حد؟از یه اموزشگاه حسابداری هم سوال کردم میگفت طی دو سه جلسه نرم افزار هلو رو یادم میده و همون هم کافیه ولی به نظر خودم بهتره برای اینکه به مشکل برنخورم اصول حسابداری 1 و 2 دبیرستان رو هم یاد بگیرم نظر شما چی هست؟
ممنون میشم در صورت جواب یک نسخه هم به ایمیلم بفرستی
پاسخ:
سلام بر شما،
قطعا کار کردن با نرم افزارهای حسابداری نیاز به آشنایی با اصول حسابداری دارد که همانطور که اشاره نمودید از طریق مراجعه به کتابهای درسی و دانشگاهی قابل کسب است.
اما میزان عمیق شدن و کسب این اصول و مفاهیم بستگی به روش کاری شما دارد. اگر می خواهید خودتان با نرم افزار کار کنید، اصول حسابداری رو خوب یاد بگیرید و اگر لازم شد کلاس هم بروید. اما اگر قرار است سیستم پخش مویرگی را مدیریت کنید و در بخش فاکتورها و هزینه ها از یک حسابدار تمام وقت یا نیمه وقت استفاده کنید، فقط لازم است دید کلی نسبت به اصول و مفاهیم حسابداری داشته باشید.
موفق باشید
سلام
شرکت تولیدی قطعات خودرو دارم وایر خودرو و ضربه گیر داخل سپر تولید میکنم حتی یک برند P.K رو به ثبت رساندم ولی اکثرا  به صورت فله به بازار تهران میدم که از من به قیمت بسیار پایین میخریدن میخواستم بپرسم آیا می توانم منی که در شهرستان تولیدی دارم به صورت مویرگی شروع به پخش کنم آیا به تولیدم لطمه وارد نمی شود
ممنون میشم اگه جوابمو بدید
09120976422-09195449123 
پاسخ:
جناب نادعلی سلام
همانطور که در مقاله نیز اشاره شد، هر یک از روشهای توزیع و پخش مزایا و معایب و چالش های خود را دارد. در پخش عمده شما درگیر مدیریت دشوار نیروهای مویرگی نیستید و ریسک مراجعات تک به تک را ندارید اما خب از طرفی مشکل شرط و شروط های عمده فروشان و قدرت آنها در مدیریت قیمت  را دارید.
در پخش مویرگی مزایا و معایبی وجود دارد که با توجه به وضعیت هر بازار و محصول و هر تولید کننده و جایگاه برند آن، میزان این مزایا و معایب فرق می کند و نمی توان پاسخ کلی ارائه نمود.
پیشنهاد من به شما دو چیز است:

1. به کمک یک مشاور حرفه ای بازاریابی و برندینگ (یا یک آژانس تبلیغاتی)، بر روی برند خود کار کنید و شهرت برند خود را در صنف تولید کنندگان قطعات خودرو بالا ببرید. همچنین یک برنامه استراتژیک بازاریابی تدوین و اجرا کنید و به جز عامل توزیع و فروش، به 3 عامل دیگر در آمیخته بازاریابی نیز توجه کنید (محصول product - قیمت price - ترویج و پیشبرد فروش promotion)

2. اگر تمایل به بررسی و راه اندازی سیستم پخش مویرگی دارید، شما را به یکی از اساتید و شرکت های فعال این حوزه معرفی کنم.

موفق باشید
۱۹ فروردين ۹۴ ، ۱۹:۰۴ حمید رضا شمس الهی
به نام خدا
سلام
ایمیلتون به دستم رسید بسیار ممنونم.من قصد دارم کتاب ها رو اینترنتی بخرم یکی از کتاب ها اصلا توی اینترنت برای خرید گیر نمیاد: راهنمای کاربردی فروش و پخش مویرگی

پاسخ:
سلام. با انتشاراتش تماس بگیرید.

من درگوگل زدم پخش مویرگی و اولین مطلب سایت شما رو آورد .

از صداقت شما و نظرات کاربردی شما که بسیار برای من مفید بود

تشکر میکنم .

جهت پخش مویرگی نیاز به یک مشاور داشتم که سایت شما تمامی

مطالب مورد نیازم را به من داد .

 

پاسخ:
دوست عزیز سلام، خوشحالم که مطالب برای شما مفید بوده. موفق و سربلند باشید.
۰۵ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۰۱ حمید رضا شمس الهی
به نام خدا با سلام خدمت دوستان
ایا کتابی در زمینه پخش مویرگی،گرم و یا ویزیتوری نوشته و یا ترجمه شده است؟
ممنون میشم جواب رو به ایملم بفرستید
پاسخ:
با سلام، جواب رو هم به ایمیل شما می فرستم و هم اینجا می نویسم تا دیگر دوستان نیز استفاده کنند:

1. مدیریت کانال های توزیع و فروش با تاکید بر سیستم پخش مویرگی (نگرشی کاربردی) / محمد حقیقی، رضا نویدی نکو، محمود زمانی / ناشر: کتاب مهربان نشر
2. راهنمای مدیران در کانال توزیع / نویسندگان: لیندا گرشلز، ادوارد مارین، چاک وست - مترجمان: پرویز درگی، امیرحسین سرفرازیان / انتشارات بازاریابی
3. راهنمای کاربردی فروش و پخش مویرگی / دکتر مجتبی شفاعی / ناشر: رهپویان خرد

باسلام

بنده مدیرعامل بازرگانی خوانسالار هستم در زمینه واردات برنج دانه بلند از هندوستان فعالیت داریم.برند سپاس بهترین نوع برنج هندی است که واردات آن را انجام میدیم و در این زمینه نیاز به کمک همه دوستان در سراسر ایران دارم.کسی هست که بتونه در زمینه پخش مویرگی بسیار قوی و فعال باشه؟تمام امکانات و ابزارهای لازم را در اختیار او قرار خواهم داد

لطفا اگر شخصی را سراغ دارید یا از شاگردان نخبه خودتان یا شرکت معتبری حتما به ما اطلاع دهید.

ممنون از مطالب سازنده شما

توسلی 09165110406

سپاسگذار 
بسیار عالی بود
پاسخ:
درود بر شما
سلام
خیلی اموزنده بود با تشکر
فقط یک سوال اینکه اگر شرکت یا تولید کننده ای مثلا در هر استان
یک انبار بخره یا کرایه کنه و پرسنل برای اونها استخدام کنه بعد از اونجا جنس رو به خرده فروش برسونه این توزیع مویرگیه یا مستقل و اگر هیچکدوم نیست پس اسم این روش چیه؟ ایا این روش توجیح اقتصادی داره؟
پاسخ:
با سلام و احترام،
بله این توزیع یا فروش مویرگی هست چونکه قصد دارید به تک تک خرده فروش ها محصول رو برسونید.
راه اندازی توزیع مویرگی هزینه های سنگینی داره اما مزایای زیادی هم داره. اینکه توجیه اقتصادی داره بستگی به محصول شما، بازار شما، سطح رقابت و خیلی چیزهای دیگه داره.
نمونه بارز این روش شرکت بازار گستر پگاه است 
۲۲ آذر ۹۳ ، ۱۱:۱۱ مجید بزازی
باسلام وتشکرازمطالب اموزندهتان امکان داردچندنرم افزارcrm که برای تولیدوپخش موادغذای خوب باشدمعرفی کنید باتشکر
پاسخ:
سلام. سپاسگزارم.
من اطلاع دقیق از نرم افزارهای crm مناسب برای پخش و توزیع ندارم اما لطفا مجموعه نرم افزارهای گروه طرفه (هلو) و همچنین مجموعه همکاران سیستم را بررسی فرمایید.
کارگاه  ذغال دارم جهت پخش مویرگی احتیاج به کمک دارم نمیدونم چطور شروع کنم با کمترین ریسک ؟؟؟؟کمکم کنید مرسی
سلام
باز هم منم ببخشید من نمونه عینیه شرکتی رو می خوام که داره از این سیستم استفاده می کنه از کجا می تونم پیدا کنم
تمپل نرم افزارش وجود داره؟ برای آموزش بشه ازش استفاده کرد ؟
پاسخ:
دوست عزیز سلام،
به نظرم با واحدهای روابط عمومی یا بخش کارآموزی شرکت های پخش مذاکره کنید شاید برای تحقیقتون کمک کنن.
من موضوع ارائم توزیع مویرگیه اما نمی دونم در مورد چی باید صحبت کنم به جز تعریف و معایب و مزایاش  در چه حوزه ای باید صحبت کنم ؟کسی می تونه کمکم کنه؟ ممنون می شم
سلام مرسی از مطالب بسیار مفیدتون
بهترین روش برای پخش یک برند در لوازم یدکی(تسمه)چیه؟
پاسخ:
سلام، سپاس از شما.
ابتدا باید بازار محصول خودتون رو به خوبی بشناسید:
در بازار خرید و فروش تسمه آیا میخواهید پخش عمده به مراکز اصلی داشته باشید و یا پخش مویرگی به مغازه های لوازم اتوموبیل؟
در این بازار آیا شناخته شدن برند شما مهمه یا اینکه برند مهم نیست و صرف اینکه علائم استاندارد و کیفیت لازم رو داشته باشید کفایت میکنه تا جنس شما خریداری بشه؟
پاسخ همه این سوالات وقتی مشخص میشه که شما تحقیقات بازار خوبی داشته باشید. پس از اون میتونید استراتژی پخش و توزیع خودتون رو طراحی و اجرا کنید.

با سلام  و وقت بخیر.

با تشکر از اطلاعات خوبی که ارائه دادید، میخواستم بپرسم اگر در زمینه ترجمه و ارائه مطلب در این مقوله اقدامی انجام بدیم به کارتون خواهد اومد یا خیر؟

با احترام و ارادت.

پاسخ:
با سلام و سپاس، اگر تمایل داشته باشین مطالب رو به نام خودتون در همین بخش منتشر می کنیم تا همه بتونن استفاده کنن.
سلام و درود
ی سوال داشتم... سیستم تولید و توزیع شرکت اپل چگونه است؟

پاسخ:
سلام،
در این زمینه تحقیقی نکرده ام دوست عزیز.
ممنون مفید بود
موفق باشید
پاسخ:
سپاسگزارم
سلام، بابت این متن خوب خیلی متشکرم، من دوسال کار ارایشی و دارویی انجام دادم و دورادور با نحوه مدیریت و ویزیتوری و پخش شرکت ها اشنا بودم ، قصد دارم با چند قلم ناچیز کار خودم رو شروع کنم ، به نظرتون تجربه کفایت میکنه برام یا ممکنه باعث ضرر بشه، باتشکر
پاسخ:
سلام. این تجربه 2 ساله شما در حوزه پخش مویرگی یه دنیا می ارزه. پس هر چه زودتر دست به قلم بشید :)
از توضیحات ارزنده شما بسیار سپاسگذارم
البته از معایب پخش مویرگی غیر از هزینه مالی باید به هزینه زمانی و انرژی فکری زیاد هم اشاره کرد
در این امر سرکار داشتن با تعداد پرسنل زیاد و در حقیقت نیرو محور بودن در کنار محوریت برند و کالای مناسب امری اجتناب ناپذیر است که مدیر و مالک یک پخش مویرگی باید بسیار اکتیو و دارای روابط عمومی در سطح بالا باشد.
این امری بدیهی است که پخش مویرگی ارائه خدمات توزیع کالاست که در کنار ارزش اصلی کالا باید هزینه های این خدمات را خریداران بپردازند
و یک شرکت پخش نیز باید به این موضوع فوق العاده متعهد و در ارائه خدمات کار آمد و پیگیر باشد

با سلام:

من تازه میخام در زمینه پخش مویرگی وارد بشم به نظر شما در چه زمینه ای وارد بشم تا به یه درآمد سریع برسم؟ آیا درامد توزیع کننده های مویرگی جوابگوی مخارج خود شخص خواهد بود؟


پاسخ:
سلام دوست من. به نظرم به خاطر رسیدن به درآمد سریع وارد هیچ کاری نشوید. اگر به کار پخش و توزیع علاقه دارید حتما وارد شوید و موفق خواهید شد و الا بدون علاقه هیچ فایده ای ندارد. پیشنهاد من این است که مدتی در حدود 6 ماه الی 1 سال در یک شرکت پخش مویرگی مشغول به کار شوید تا ریز و بم کار را یاد بگیرید. سپس با شناختی که در مورد این شغل پیدا کرده اید می توانید برای آینده تصمیم بگیرید که آیا در همین گونه شرکت ها بمانید و پست های بالاتری مانند سرپرست منطقه، مدیر فروش، مدیر برنامه ریزی و غیره را کسب کنید یا اینکه به فکر بیزنس خود باشید.
۰۶ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰ حسین حسن زاده
سلام خسته نباشید اگر احتیاج به ترخیص کالا از گمرک منطقه آزاد ماکو بازرگان داشتید من در خدمت هستم با قیمت مناسب و در اسرع وقت
پاسخ:
سلام. سپاسگزار از شما. کاربران محترم می توانند از خدمات این دوست عزیز استفاده کنند.
سلام
من حدود ۸ سال در زمینه مویرگی فعالم و اکسر گفته های شمارا  دیده ام و برخورد داشتم. خوشحال می شوم اگر سوالی در مورد پخش دارید پاسخ بدهم
پاسخ:
آقا سینا عزیز سلام، تشکر از لطف شما.
اگر در پاسخگویی به سوالات کاربران همکاری کنید و از تجربیات خوب خود ما را بهره مند کنید ممنونیم
با سلام بنده مدیریت فروش یک شرکت وارد کننده تجهیزات آزمایشگاهی هستم. مطالب جامع و خوب بود خواستم از شما تشکر کنم که به دید حرفه ای به فروش نگاه می کنید. با سپاس فراوان
پاسخ:
جناب رضایی عزیز سلام، سپاسگزار از لطف شما.
اگر تمایل دارید لطفا مطالب و تجربیات خود در حوزه فروش را ارسال فرمایید تا به نام خودتان منتشر گردد
۱۱ تیر ۹۳ ، ۰۰:۵۷ علی امیر عباسی

با سلام : اینجانب در رشته املاک حرفه ای که ملزم به تهیه و تنظیم شناسنامه ملکی و فنی میباشند ومیتوان با بکارگیری فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های مرتبط با طراحی و ساخت و مصالح ساختکانی و اسباب مورد نیاز کاربری و بهره برداری را که از اهداف دانش اموختگان رشته های فنی و مهندسی بهمراه ترویج مقررات ملی ساختمان ( با توجه به سرمایه ملی بودن ساختمان ) و با ساخت یک ساختمان که از مصالح و ابزار گوناگون       استفاده شده و کلی وسایل دیگر هم که بازارخاص خود را ایجاد میکند که فاز اصلی فروش علمی ساختمان(پروژه) و بازگشت پذیری سرمایه به چرخه تولید که از مسایل بزرگ و با اهمیت جامعه امروزی در داخل و خارج از ایران میباشدکه فکر میکنم نیاز به سیستم واحد علمی مانند سازمانی مانند اتحادیه املاک حرفای کشورکه مرحله تحقیقاتی را در بدو شروع با اساتید وصاحب نظران که کارشناسان مرکز تحقیقات استقبال خوب و امید وار کنندهای داشتن و بیشک از شما هم دعوت میکنیم که در صورت تمایل در فرایند تحقیقات و تهیه اساسنامه درزمان مقرریا با ارسال نظراتتان مارااز دانش و تجربه و احینا توصیه های علمی و عملی تان بی نصیب نگذارید با  تشکر علی امیر عباسی مخترع و محقق مدیریت علمی فروش املاک و با سابقه حدود 20 سال در کار مشاور املاک و انبوه ساز عضو نظام کاردانی ساختمان و دانشجوی فنی و مهندسی دانشگاه ازاد
پاسخ:
جناب عباسی عزیز، با سلام و احترام، تخصص اصلی اینجانب طراحی و اجرای برنامه ارتباطات بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی است. اگر در این حوزه بتوانم کمکی بکنم باعث افتخار بنده است.
۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۱:۴۴ حمید نوری

سلام

شرکت سلامت اندیشان نور

نیازمند یک سرپرست فروش و تعدادی بازاریاب حرفه ای در زمینه ی بهداشتی آرایشی هستیم ...

sevi

با حقوق و مزایای عالی

لطفا اگر توانایی انجام و سابقه ی کاری ....

رزومه ی خود را فکس کنید  88850286

با تشکر

 

پاسخ:
کاربران عزیز، اگر تمایل به فعالیت در حوزه پخش و فروش کالاهای آرایشی بهداشتی دارید می توانید فرصت شغلی عنوان شده را بررسی نمایید. 
دوست دارم یک شرکت پخش بزنم نمیدونم چقدر سرمایه در این زمینه نیاز دارم به نظرتون کجا میتونم این برآورد رو داشته باشم؟
پاسخ:
من اطلاع دقیقی از هزینه های راه اندازی شرکت پخش ندارم چرا که تخصص اصلی من طراحی کمپین های تبلیغاتی است اما یک نکته خیلی مهم خدمت شما عرض می کنم:
قبل از اینکه اقدام به راه اندازی کسب و کار پخش و توزیع مویرگی کنید، حتما حتما حتما به مدت 1 سال (حداقل) در یک شرکت پخش مشغول به کار شوید و با پیچ و خم کار آشنا شوید. در غیر این صورت به احتمال خیلی زیاد شکست خواهید خورد.
با اطلاعی که دارم برخی از برندهای بزرگ در ایران به خاطر مشکلات پیچیده پخش مویرگی ضرر و زیان های فراوانی پرداخته اند.

با سلام

من که در یک شرکت توزیع کننده محصولات غذایی و بهداشتی کار میکنم

مطالبتان برایم بسیار مفید و دارای قواعده بود.امید وارم سایر دوستان و همکاران نیز از انها نهایت استفاده را برده باشند.با تشکر

پاسخ:
سپاسگزارم دوست عزیز. خوشحال میشم از تجارب شما استفاده کنم
بسیار ریز وعالی اگر مقاله ای در موردبازاریابی داشتید یا بتوانید معرفی کنید مایل به خوندش هستم با تشکر مرتضی آرمان منش
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما .
فقط میگم خیلی عالی و مفید بود من که خیلی بهره بردم
پاسخ:
سلام دوست عزیز.
سپاسگزارم از شما.
خوب بود

خیلی خوب یود

 

پاسخ:
سپاسگزارم
۰۸ دی ۹۲ ، ۱۸:۰۶ حسین مری
سلام .مرسی از مطالب ارزشمندتون....
پاسخ:
سلام
سپاسگزارم از شما.
سلام شرکت های تک محصولی مانند شرکت های آب معدنی آیا نیاز به پخش مویرگی دارند(توجیه اقتصادی دارد؟ با توجه به تازه کار بودن کارخانه).
به صرفه شرکت است خودرو پخش را خریداری نماید یا خودرو با راننده استخدام کند؟
سلام ممنون
پاسخ:
سلام. موفق باشید

خیلی عالی بود.

پاسخ:
سپاس
سلام
عالی بود دست شما درد نکنه
پاسخ:
سپاس از حسن نظر شما
سلام. 
خیلی مفید بود. اولین مقاله ای بود که در رابطه با فروش مویرگی خواندم. امیدوارم مطالب بیشتر و بهتری از شما بخوانم.
با تشکر
پاسخ:
سلام و سپاس از حسن نظر شما
عالی بود مرسی
پاسخ:
سپاسگزار از حسن نظر شما

با سلام

لطفا ترجمه لاتین اصطلاح "توزیع مویرگی " را بیان نمایید.

با تشکر

پاسخ:
سلام
عنوان لاتین، Intensive Distribution می باشد.
جدیدا چند لینک کاربردی در این زمینه در پایان مطلب توزیع یا پخش مویرگی قرار داده ام.
موفق باشید
سلام.ضمن تشکر:درصورت امکان درخصوص جزییات و موارد اجرایی و عملی مطالب ارایه نمایید.   پیروز باشید

سلام

 

با سپاس

پاسخ:
سلام و تشکر از کامنت شما
با تشکر لطفا بحث های إجرائی پخش مویرگی را توضیح دهید
پاسخ:
با سپاس از شما، چشم حتما مطالبی را آماده خواهم نمود
خیلی ممنون، بسیار مفید بود.
پاسخ:
من هم از حسن توجه شما سپاسگزارم
۰۹ دی ۹۱ ، ۱۶:۵۸ حسین بابایی

سلام

با تشکر از مطلب بسیار کاربردی و جالبی که ارائه نموده اید.

مقالات و مطالب غلمی در مورد پخش مویرگی بسیار کم و نادر می باشد که انشاا... با همت شما در این زمینه نیز شاهد مطالب بیشتری باشیم

 

با تشکر

شرکت پخشیاران کارا

www.karasite.ir

پاسخ:
جناب بابایی، از حسن نظر شما سپاسگزارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی