بازاریابی و تبلیغات

نوشته هایی درباره ی بازاریابی، تبلیغات، برند، رسانه و ارتباطات

بازاریابی و تبلیغات

نوشته هایی درباره ی بازاریابی، تبلیغات، برند، رسانه و ارتباطات

"بعضی از مردم دلشان می خواهد اتفاقی رخ دهد، برخی دیگر آرزوی رخ دادن آن را دارند، و عده ای دیگر کاری می کنند که آن اتفاق رخ دهد."

محسن شیخها، مشاور و مدرس بازاریابی و تبلیغات، متخصص بخش خلاقیت و مدیریت کمپین های تبلیغاتی در واحد ارتباطات بازاریابی شرکت همراه اول، برنامه ریز فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی شرکت ایرتویا (نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران)
رزومه من
تماس با من

پیوندها

کمک هزینه خرید نصف کره ماه

دوشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۱، ۰۲:۵۸ ب.ظ

هنوز از تجربه طلازدگی و دلارزدگی مردم نمی گذرد، تجربه ای که سایت هایی مثل مثقال، طلافا و سایت بانک مرکزی را به عنوان پربیننده ترین سایتهای روزگار ما معرفی کرده بود. این تب انگار دوباره در حال بالا گرفتن است. یعنی نوسان دلار و طلا باز هم شروع شده است. اما چیزی که جالب است اثر تحولات بازار طلا بر جوایز شرکتهای ایرانی است. در این بین دو نکته برام بسیار تامل برانگیز است:

نخست اینکه چندی پیش برگزار کنندان طرح برگ امید [خرید کالای ایرانی] برای تشویق مردم، آنها را به دادن 150 میلیون تومان سکه بهار آزادی برای نفر اول وعده داده بوند. این یعنی اینکه تعداد سکه اصلا مهم نیست بلکه قیمت روز سکه هر چقدر باشد به میزان 150 میلیون سکه می خرند و به شما می دهند. یعنی اگر سکه گران شود تعداد کمتر و اگر سکه ارزان شود تعداد بیشتر. این جوری تغییرات قیمت در جوایز خنثی می شود.

دوم: بانک انصار این روزها نیز مردم را به دادن کمک هزینه 133 صندوق پر از سکه به ارزش 25 میلیون تومان وعده می دهد. آن هم به شکل کمک هزینه. یعنی آخر قرعه کشی به 133 نفر هر کدام 25 میلیون تومان می دهند و می گویند با آن می تونید بروید یک صندوق با هر اندازه ای که دوست دارید [حتی به اندازه یک استخر بزرگ!!] بخرید که پر از سکه های طلا است، ولی بانک فقط 25 میلیون آن را در قالب کمک هزینه می دهد.

اصلاً این اصطلاح کمک هزینه خرید فلان چیز در تبلیغات ایران به نوعی یک محل فرار است. شاید جالب باشه بدانید که هر شرکتی چنانچه در تبلیغات خود تعهد دهد که مثلا 200 دستگاه خودرو مثلا سمند به 200 نفر می دهد باید در پایان قرعه کشی 200 دستگاه خودرو سمند تهیه کند و آن را به برندگان بدهد. اما اگر از اصطلاح کمک هزینه خرید خودرو سمند به ارزش 15 میلیون تومان استفاده کند بعد از پایان قرعه کشی به هر نفر 15 میلیون می دهد و برندگان می توانند با آن بروند و هر خودرویی خواستند بخرند البته کسری پول خودرو را باید خودشان تهیه کنند. یعنی شما اگر 200 کمک هزینه خرید خودرو مرسدس بنز هر یک به ارزش 15 میلیون تومان هم بدهید، در پایان قرعه کشی به هر نفر 15 میلیون می دهید و آنها اگر بنز بخواهند باید 300 میلیون دیگر از جیب روی آن بگذارند و بنز بخرند. در غیر این صورت می توانند پول را همین جوری خرج کنند و اصلا خودرو هم نخرند. خلاصه کلام اینکه اصطلاح کمک هزینه یعنی ما پول می دهیم شما هر چیز خواستید بخرید. ولی برای ایجاد جذابیت تبلیغاتی، معمولا شرکتها، مثل بانک انصار، یک صندوق طلا هــــم به آن اضافه می کنند که در واقع یک حربه تبلیغاتی است. پس اگر کمک هزینه خرید کره ماه را هم به برنده ها بدهید هیچ جای تعجب نیست چون شما 25 میلیون می دهید و خلاص. خرید کره ماه به گردن شما نیست.

برگرفته از وبلاگ دوست و استاد گرامی، آقای مجتبی محمدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی