بازاریابی و تبلیغات

نوشته هایی درباره ی بازاریابی، تبلیغات، برند، رسانه و ارتباطات

بازاریابی و تبلیغات

نوشته هایی درباره ی بازاریابی، تبلیغات، برند، رسانه و ارتباطات

"بعضی از مردم دلشان می خواهد اتفاقی رخ دهد، برخی دیگر آرزوی رخ دادن آن را دارند، و عده ای دیگر کاری می کنند که آن اتفاق رخ دهد."

محسن شیخها، مشاور و مدرس بازاریابی و تبلیغات، متخصص بخش خلاقیت و مدیریت کمپین های تبلیغاتی در واحد ارتباطات بازاریابی شرکت همراه اول، برنامه ریز فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی شرکت ایرتویا (نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران)
رزومه من
تماس با من

پیوندها

مهم ترین ابزار بازاریابی و تبلیغاتی اپل

سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۱، ۱۱:۲۷ ق.ظ

کمپانی اپل به موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای در دنیای تکنولوژی دست یافته و دستاوردهای آن برای بسیاری از رقبا دست‌نیافتنی است. محصولات اپل که تلفیق معجزه‌آسایی از هنر و قابلیت‌های تکنولوژیک‌ هستند، چنان در دنیا فراگیر شده‌اند که زندگی و ارتباطات بسیاری از شهروندان کره زمین را هم به‌طور محسوسی تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. اما بسیاری از مسائل مرتبط با این غول دنیای فن‌آوری در پرده ابهام است و جهان چیز زیادی درباره آنها نمی‌داند.

یکی از بزرگ‌ترین رموز موفقیت اپل در ۳۵ سالی که از تولد آن می‌گذرد، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی است؛ برگ برنده اپل، که تا کنون ناشناخته‌های زیادی درباره آن وجود داشت. اما حالا "فیل شیلر"، مدیر بازاریابی اپل که برای پیگیری شکایت از "سامسونگ" بر سر حق اختراع محصولاتی نظیر "آی‌فون" و "آی‌پد"، درگیر دادگاه است، رازی را فاش کرده که پرده از ناشناخته‌ها و نادانسته‌های پیرامون اپل برمی‌دارد.

معمولا از چند ماه پیش از معرفی و ارائه رسمی هر محصول اپل، بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره آن چنان داغ می‌شود که کسر بزرگی از خبرهای دنیای تکنولوژی در رسانه‌های گوناگون دنیا به آن اختصاص می‌یابد. حتما تا به حال خبرهایی از این دست را دیده‌اید، تصاویر به دست آمده از ‌آی‌فون ۵، پیش‌بینی‌ها درباره آی‌پد جدیدی که قرار است به بازار بیاید و گزارش‌هایی از این دست که دنیای رسانه را تسخیر می‌کند. شاید باور نکنید که همین همهمه رسانه‌ای، مهم‌ترین علت موفقیت اپل در بازاریابی است.

کمپانی اپل بیش از آنکه بودجه‌های هنگفت و کلان به تبلیغات تجاری اختصاص دهد، روی تبلیغات غیرمستقیمی از این دست حساب می‌کند؛ دامن زدن به شایعات و هیاهوی رسانه‌ای درباره محصولات اپل، که هیچ هزینه‌ای در بر ندارد. تاثیر این تاکتیک‌های تبلیغاتی تا حدیست که در سال ۲۰۰۷ پس از معرفی اولین نسل آی‌فون، تا زمان آغاز عرضه آن در بازارهای جهانی، اپل هیچ هزینه‌ای برای تبلیغ آن نپرداخت.

بازوی دیگر تبلیغاتی اپل، فیلم‌های هالیوودی است. اپل برای تبلیغ و ترویج محصولات خود، آنها را بطور هوشمندانه‌ای در فیلم‌های هالیوودی نمایش می‌دهد تا بطور نامحسوس با بهره‌گیری از تاثیر استفاده از این محصولات توسط سوپر استار‌های دنیای سینما، مشتریان را به خرید آنها ترغیب کند. فلسفه تبلیغات اپل مبتنی بر این رویکرد است: "محصولات ما قهرمانان داستانند." یکی از مدیران اپل، مامور تماس با کارگردانان و تهیه‌کنندگان بزرگ هالیوود و برنامه‌های تلویزیونی است تا برای قرار دادن این محصولات و تعیین نقش آنها در فیلمنامه‌ها برنامه‌ریزی کند. بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، در تسلط کمپانی اپل است. این بازار بزرگ، در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۲۲۰ میلیارد دلار سود داشت که بخش عمده آن به کمپانی اپل و سامسونگ رسید. موفقیت اپل از زمانی در روندی همواره فزاینده و در سیری بشدت صعودی قرار گرفت که برنامه‌ریزی‌های استراتژیک خود را تغییر داد. اپل حالا بر اساس نیاز کاربران و تقاضای موجود در بازار برنامه‌ریزی نمی‌کند. اپل برای کاربران جهان نیازهای جدید تعریف می‌کند. این کمپانی، سال گذشته با ۳۳۷ میلیارد دلار سرمایه، به ثروتمندترین کمپانی جهان تبدیل شد.

منبع: روزنامه تهران امروز

نظرات (۲)

 به نظر من مهمترین دلیل موفقیت اپل تا به حال این بوده است که همیشه در عرصه خلاقیت و نوآوری یکه تازه همه میدانهای هم صنعت خودش بوده. مخصوصا در نرم افزارهاش که بعدا همه از اون پیروی می کردند .
پاسخ:
بله موافقم که یکی از دلایل موفقیت اپل برنامه ریزی درست در آمیخته بازاریابی و مخصوصاً در قسمت محصول(product) بوده است که نوآوری و خلاقیت در آن به وفور دیده می شود.
۱۵ شهریور ۹۱ ، ۱۸:۲۶ وحیدرضا سناد
مطلب جالبی بود.
ولی در کل اپل با محصولات بی نظیری که توی این 3 و 4 ساله اخیر ارائه کرده
دیگه احتیاجی به فیلمهای تبلیغاتی و بیلبورد و ... نداره.
امیدواریم کالاهای ایرانی هم به همچین رده ای برسند.البته...
پاسخ:
ممنون از نظر شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی