بازاریابی و تبلیغات

نوشته هایی درباره ی بازاریابی، تبلیغات، برند، رسانه و ارتباطات

بازاریابی و تبلیغات

نوشته هایی درباره ی بازاریابی، تبلیغات، برند، رسانه و ارتباطات

"بعضی از مردم دلشان می خواهد اتفاقی رخ دهد، برخی دیگر آرزوی رخ دادن آن را دارند، و عده ای دیگر کاری می کنند که آن اتفاق رخ دهد."

محسن شیخها، مشاور و مدرس بازاریابی و تبلیغات، متخصص بخش خلاقیت و مدیریت کمپین های تبلیغاتی در واحد ارتباطات بازاریابی شرکت همراه اول، برنامه ریز فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی شرکت ایرتویا (نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران)
رزومه من
تماس با من

پیوندها

تحلیل و بررسی تبلیغ سریالی پوما puma

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۱، ۰۶:۱۶ ب.ظ

 

محسن شیخها / 29 مهر 91 : مهمترین تکنیک بکار رفته در این تبلیغ، تکنیک سریالی می­باشد، که روشی از تکرار پیام به شیوه نامکرر است. به بیان دیگر، در هر تبلیغ مفهوم و روش یکسان بوده و تنها ظاهر آن تغییر می یابد. برخلاف نظریه دو عاملی که تکرار مکرر پیام را در نهایت موجب افت توجه و درک مخاطب می داند، در این تبلیغ توجه بیننده بصورت فزاینده و هر بار به شکلی جدید، به سمت مفهوم اصلی پیام معطوف می شود.

شیوه جالب توجه دیگر، وام گرفتن گاه و بیگاه از داستانها و روایات آشنا در طراحی تبلیغ می باشد که تحت عنوان Intertextuality نامیده می شود. به طور مثال در تبلیغ فوق، روایت آشنای لاک پشت و خرگوش و یا گرگ و بره، توجه بیننده را جلب می نماید، سپس چشم بیننده به دنبال بقیه ماجرا به کند و کاو تصویر پرداخته و در اینجاست که پیام اصلی به او منتقل می شود.

از سوی دیگر، کاربرد نامتجانس حیوانات جاندار در جوار کفش های بی جان که مصنوع دست بشراند، بصورت کاملاً آگاهانه انجام گرفته است که منجر به انعکاس جانداری در کفش ها می شود. از نظر تکنیکی، هنگامی که مجموعه ای از عناصر مختلف، خواه مشابه و همسو  و خواه  نامشابه و غیرهمسو،  در کنار هم قرار داده میشوند، ذهن انسان خصوصیات آنان را در هم آمیخته و از هم  باز نمی شناسد و البته خصوصیات از سمت عنصر غالب به درون عنصر دیگر سرریز می شود تا آنجا که آن عنصر نیز در ذهن مخاطب رنگ و بوی عنصر غالب را پیدا می کند (Super Impose). در این نمونه های سریالی، اندک اندک بین کفش ها و حیوانات رابطه خویشاوندی پدید آمده و قدرت، چابکی، اصالت، انعطاف و هر آنچه مربوط به حیوانات است از آن کفش ها نیز می شود.

در نهایت استفاده از همه این تکنیک ها موجب درگیری فعال ذهن بیننده با فضای تصاویر می شود به نحوی که شاید ذهن برخی افراد بخش های خیالی را به تصاویر اضافه کند و با تکمیل تصویر، فضاها و مفاهیم  مورد علاقه  آنان را باز آفرینی نماید. گویی که  از دریچه تصویر، از اینجا به جای دیگری نظر می کنند. یعنی آنکه تک تک عناصر مورد تجربه در مجموعه تبلیغات آشنا و همین جایی(Here) می باشد و ترکیب این عناصر با یکدیگر، بر روی هم ذهنیت و تصویری را ترسیم می نماید که دیگر همین جایی آشنا نیستند نه آنقدر دور هستند که بیگانه(Other) شوند و نه آشنای کامل که هر روز در همین جا تجربه می کنیم(Here)، بلکه تجربه ای از اینجا ولیکن به گونه ای متفاوت، ناآشنا و جدید است. این همان اینجای دیگر(The other here)  می باشد.

 

برگرفته از برندتک

نظرات (۵)

با سلام خدمت اساتید محترم 
آیا من میتونم از یکی از شما کمک بگیریم در رابطه با تحلیل یک اگهی تبلیغات تلویزیونی ؟؟؟؟لازمه عنوان کنم ک عجله دارم ممنون اگه یاری کنید 
من تحلیل جز ب جز یک اگهی تبلیغات تلویزیون و میخوام طبق اصول هفتگانه تبلیغ از ابتدای شروع تبلیغ تا انتها ایمیلمو درج میکنم چنانچه تمایل داشتین ب یاری بنده ایمیل ارسال کنید بازم ممنون 
پاسخ:
با سلام و احترام
لطفا به من ایمیل بزنید در خدمتم.
۰۶ دی ۹۱ ، ۱۶:۲۵ لیلا بینش
سلام. خوشحالم که از این تحلیل تو بلاگتون استفاده کردید. خوندن نظرات کاربران شما برای من هم آموزنده بود تا تحلیل های دقیق تری بنویسم.
ایت تحلیل ها بصورت هفتگی آپ لود میشه. در ضمن یه نشریه بازاریابی و برند هم بصورت الکترونیک منتشر میکنیم که میتونید از بخش نشریات آدرس زیر دانلود کنید.
www.kheu.ir

پاسخ:
با سپاس فراوان از اینکه کامنت گذاشتید
و همچنین تشکر فراوان از تحلیل زیبایی که ارائه نمودید و من اون رو از منبع برندتک استفاده کردم. حتما سایر تحلیل های شما رو در وبلاگم منتشر می کنم تا هم خودم و هم سایر دوستان استفاده کنند
۲۷ آذر ۹۱ ، ۱۶:۱۵ آینده سازان یگانه سپهر
از مطالب فوق العاده خوب و کاربردی شما ممنون

پاسخ:
از حسن نظر شما سپاسگزارم
نکته پاراگراف آخر خیلی جالبه
این نکته رو { یادآوری خیالات و تصورات و احساس رضایت به خاطر همراهی این تصورات با محصول}
تو یه مقاله دیگه راجع به تاثیر رنگ ها بر خریدار خونده بوم
کلن گل پسری ! 
پاسخ:
ممنون لطف داری حامد جان

ممنون از مطالب قابل توجهی که به اشتراک میگذارین .

به نظر من ، البته فقط برای این تبلیغ پوما ، فکر می کنم که اینجور تبلیغات که جان بخشیدن به اشیاء اون هم از طریق حیوانات یا داستان لاک پشت و ... خیلی تکراری و استفاده شده . خیلی جذاب و خلاق نیست و حرف زیادی برای گفتن نداره در صورتیکه آدیداس در تبلیغاتش هر روز حرف جدید تری می زنه و خودش و با بعدهاو حسهای دیگه انسانی نشون می ده.

پاسخ:
ممنون از نظر شما
اتفاقا من هم سبک تبلیغات آدیداس و همچنین نایک رو خیلی بیشتر می پسندم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی